Halaman

Khamis, 29 Mei 2008

Polis Belanda digalak baca, fahami Quran

THE HAGUE: Polis Belanda digalakkan membaca terjemahan kitab suci al-Quran dan mengkaji biografi Nabi Muhammad untuk mendalamkan pengetahuan mereka mengenai Islam.

“Pegawai atasan memutuskan kakitangan yang membeli kitab itu akan mendapat kembali separuh daripada bayaran harga membeli al-Quran,” kata jurucakap polis, Ebe van der Land, kelmarin.

Terjemahan baru al-Quran dan biografi Nabi Muhammad bertajuk The Message, dalam bahasa Belanda diterbitkan Hossein Sadjadi Ghaemmaghami Farahani, yang menggunakan nama pena Kader Abdolah, bulan lalu.

“Kedua-dua buku ini akan membuatkan pegawai polis lebih memahami dan mengetahui al-Quran dan kehidupan Nabi Muhammad,” kata van der Land.

Mac lalu, Ahli Parlimen Belanda, Geert Wilders, mengirimkan dokumentari anti-Quran untuk tatapan umum di internet.

Dokumentari berkenaan bertajuk Fitna memaparkan imej serangan 11 September 2001 dan serangan bom kereta api di Madrid pada 2004 dengan petikan ayat al-Quran. Ia juga mengundang kritikan hebat daripada ahli politik, kerajaan dan penduduk Yahudi Belanda.

Awal bulan ini, kartunis Belanda, Gregorius Nekschott, ditahan kerana dituduh menghasut kebencian terhadap umat Islam dalam lakarannya.

Penduduk Muslim membentuk sejuta daripada 16 juta warga negara Belanda, kebanyakannya berasal dari Turki dan Maghribi. - AFP

Sumber

Penduduk Yahudi di Israel Kini 7,282,000 Orang

Harian Ha’aretz pertengahan bulan Mei ini menyebutkan bahawa jumlah penduduk negara penjajah Israel saat ini mencapai 7,282,000 jiwa, dari jumlah mereka sebanyak 873 ribu jiwa pada bulan November 1948. Jumlah ini memberikan isyarat bahwa jumlah warga negara Israel pada tahun 2030 akan datang dianggarkan sebanyak 10 juta jiwa.

Disebutkan bahwa 75.5% penduduk negara Zionis Israel saat ini adalah Yahudi dan 20.1% Arab (Palestina). Sedangkan warga lainnya sebagaimana disebutkan Badan Pusat Statistik Israel, mencakup para pendatang dan anak keturunan mereka yang tidak terdaftar sebagai Yahudi di kementerian dalam negeri, jumlah mereka sebanyak 322 ribu jiwa atau sekitar 4.4% dari keseluruhan jumlah penduduk negara Israel.

Sumber

2,700 Palestin Ditangkap Zionis Sejak Januari

Penjajah Zionis-Israel sejak Januari 2008 hingga pertengahan Mei 2008 telah menangkap dan memenjarakan sekurang-kurangnya 2,700 orang awam Palestin, sebagimana yang dilaporkan oleh Kementerian Urusan Tahanan dari kelompok HAMAS yang berkuasa penuh atas Jalur Gaza, Isnin (26/5).

Dalam laporan tersebut dipaparkan bahawa 255 remaja di bawah usia 18 tahun masih berada di dalam penjara, termasuk 14 orang perempuan. Mereka terdiri daripada pesakit di hospital yang diserbu tentera Zionis, warga tua, pimpinan organisasi pergerakan kemerdekaan Palestin dan lain-lain.

Sumber

Islam Hadhari juga merupakan program politik

Ustaz Idris Ahmad
Wed | May 28, 08 | 2:04:54 pm MYT

Utusan Malaysia 28/5/08 melaporkan reaksi pemimpin Umno dan pendokong Islam hadhari mengenai tindakan kerajaan Selangor melarang program Islam Hadhari antaranya, kata Timbalan Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak "pengharaman Islam Hadhari tindakan politik, saya anggap dia (Hasan) tidak faham ataupun sengaja buat-buat tidak faham dengan konsep Islam Hadhari ini kerana pelaksanaannya langsung tidak bercanggah dengan ajaran Islam.

Mungkin dia berfikiran demikian kerana konsep ini dibuat oleh Kerajaan Pusat yang dipimpin oleh Barisan Nasional (BN), kata Dato' Seri Khir Toyo Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islam Malaysia (Yadim), Dato' Mohd Nakhaie Ahmad berkata, tindakan kerajaan Selangor itu merupakan perkembangan yang tidak sihat untuk politik negara dan orang Melayu. Tindakan kerajaan Selangor itu bukan sahaja menyekat usaha mendaulatkan Islam malah ia boleh mengelirukan rakyat Selangor mengenai konsep Islam Hadhari.Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Dato' Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz berkata, keputusan kerajaan campuran di Selangor yang berkuat kuasa serta merta semalam, dibuat tanpa memikirkan kebaikan dan manfaat rakyat secara keseluruhan.

Saya ingin menjelaskan bahawa Islam Hadhari ialah program penerapan nilai-nilai Islam kedua yang dijalankan oleh Dr Mahathir. Cuma di pakej semula dengan botol baru. Waktu diisytiharkan penerapan nilai-nilai Islam berlakunya zaman kebangkitan Islam abad ke-15. Kebangkitan rakyat Afghanistan menyerang Russia yang menceroboh Negara mereka. Mereka bangun dengan senjata iman dan kelengkapan yang serba dhaif. Waktu itu juga Revolusi Islam Iran yang berjaya menggulingkan regim Shah Iran di bawah kepimpinan seorang ulamak Al-Marhum Ayatollah Khomeini. Bahang kebangkitan ini juga menjalar di kalangan rakyat Malaysia, suara untuk menyeru pihak pemerintah supaya kembali kepada Islam yang syumul kedengaran segenap rantau. Terutama di kalangan generasi muda yang berada di kampus dalam atau di luar negeri.

Waktu itu Dr Mahathir atas nasihat pakar-pakar strategik telah melancarkan penerapan nilai-nilai Islam bagi membendung kebangkitan Islam. Beliau sedar arus ini tidak boleh dilawan kalau tidak ia akan hanyut di bawa arus. Maka beberapa program atas nama penerapan nilai Islam ditubuhkan antaranya mendirikan Universiti Islam Antara Bangsa, Takaful, Bank Islam, Kursus Bina Insan. Pada peringkat awal memang nampak hebat dengan adanya Slogan 'Bersih Cekap Amanah', 'Kepimpinan Melalui Teladan', mempercepatkan jam selama 30 minit untuk melihat dan mengejar kemajuan. Sebenarnya projek seperti ini diadakan ialah hendak melambatkan kebangkitan Islam sahaja dan perkara ini bukan menjadi matlamat asas mereka untuk melaksanakan Islam secara menyeluruh. Ini hanya program politik untuk mengekalkan kuasa dan memperalatkan agama untuk memancing sokongan rakyat. Kenyataan Dr Mahathir dalam bukunya "The Malay Dilema" dalam halaman 15, membuktikan dakwaan ini "Kerajaan masih lagi melaksanakan projek-projek seperti mendirikan masjid dan balai raya. Pelaksanaan projek ini dijalankan bukan kerana segala kemudahan tesebut difikirkan perlu, tetapi kerana anggapannya yang salah kononnya langkah-langkah ini dapat memancing undi di di dalam pilihan raya yang akan datang"

Sedangkan Islam ialah agama Allah bukan ciptaan daripada mana-mana dogma manusia. Islam ialah Islam dan bukan lain daripada itu. Walaupun ada dalam tulisan orientalis barat yang cuba mengelirukan perkataan Islam dengan menyebut Muahmmadism seoalah-olah agama Islam adalah ciptaan Nabi kita Muhammad s.a.w. Malahan dalam tulisan mereka juga disebut dengan Muhammadan Law bukan disebut Islamic Law. Ini adalah mainan orientalis seolah-olah undang-undang ini adalah ciptaan Nabi Muhammad s.a.w.

Islam adalah agama yang tidak disandarkan pada individu tetentu. Tidak seperti agama Kristian dengan dikaitkan kepada Jesus Christ, Buddha disandarkan kepada Gautama Buddha. Demikian juga agama Zoroasterianism kepada Zoroaster. Islam juga tidak dikaitkan dengan mana-mana tempat, seperti agama Yahudi yang dikenali dengan dengan Judaism yang berasal daripada nama tempat iaitu Jew (Judah Tribe) demikianlah dengan Hinduism yang dinisbahkan kepada nama tempat iaitu Indus yang kemudian bertukar sebutannya kepada Hindu. Tetapi Islam adalah dari Allah daripada acuan Allah (Siibgah Allah) dan bukan ciptaan mana-mana individu berdasarkan falsafah dan pemikiran manusia yang dangkal.

Apabila menyebut Islam Hadhari ialah Islam maju. Maka di sana sudah tentu ada di sana Islam mundur. Ini sudah tidak betul kerana menyamakan Islam yang diturunkan oleh Allah s.w.t, ada maju ada mundur. Ini mendatangkan fitnah kepada Islam yang suci. Kerana hakikat Islam sentiasa maju, yang mundurnya apabila terkeluar daripada landasan Islam. Begitu juga jika kita menyatakan ada Islam baik dan Islam jahat. Sedangkan Islam mesti baik kerana ia datang daripada Allah s.w.t yang memang sifat Islam tidak jahat, yang jahat ialah penganutnya bukan Islam. Begitu juga yang mundur adalah penganutnya bukan Islamnya. Jika kita melihat penganut Islam yang terlibat dengan rasuah, zalim, diskriminasi, menyalahgunakan amanah rakyat, berzina, minum arak, berjudi, kesemuanya ini bukan Islam yang mengajar tetapi penyelewingan penganutnya daripada Islam.

Pemimpin Umno/BN hanya memilih Islam Hadhari supaya dapat memilih Islam yang boleh beri laluan untuk maju, walaupun bertentangan dengan Islam dan akhlak Islam. Mereka mahu Islam ikut mereka bukan mereka yang mesti ikut Islam. Inilah yang terjadi pada Islam Hadhari. Ini adalah barang lama Umno yang di tukar jenama sahaja. Pada hakikatnya itulah Islam yang diamalkan dan diperjuangkan oleh Umno sejak penubuhannya lagi yang mahu Islam disesuaikan dengan kehendaknya.

Sebab itu apabila ada golongan yang mengajak dan menyeru supaya balik kepada Islam yang sebenar maka mereka menuduh ini kolot, jumud, tidak maju dan tidak bertamaddun. Pada mereka neraca Islam Hadhari ialah akal dan nafsu walaupun bertentangan dengan nas yang qatie. Allah mengharamkan arak kerana arak dan dadah merosakkan akal. Songsangnya Islam Hadhari menghabiskan wang berjuta ringgit untuk kempen "Tak Nak Merokok" tetapi tidak berani kempen "Tak Nak Arak". Islam Hadari yang penting maju tidak kira halal atau haram, fikir untung bukan apa yang Islam kata boleh atau tidak.

Islam Hadhari mengharamkan dadah kerana ia menjejaskan ekonomi bukan kerana ia larangan agama. Arak tidak diharamkan kerana tidak menjejaskan ekonomi, orang minum arak pada malam hari, pagi esok ia boleh bekerja, orang hisap dadah pada waktu malam, esok hari ia tidak boleh bekerja. Sebab itu mereka tidak kempen menentang minum arak macam mereka kempen anti rokok. Pengharaman arak ada nas yang qatie sedangkan rokok tidak ada nas yang qatei. Inilah songsangnya Islam Hadhari Umno. Apakah ini yang dimaksudkan Islam Hadhari berteraskan kepada Tauhid?. Seperti yang dimegah oleh golongan yang mendokong Islam hadhari.

Daripada dahulu lagi pemimpin Umno mewawarkan kita mesti maju. Dengan slogan carilah dunia jangan lupa akhirat. Sehingga ada orang agama dalam Umno ketika berbicara dalam Televisyen dengan menyebut kita perlu cari dunia kerana habuan dunia payah dan habuan akhirat senang. (Astaghfirullah)

Apabila kemajuan yang tidak berteraskan kepada Islam yang sebenar maka yang dikejar tidak dapat dan yang dikendung kecician. Ini dapat dilihat dengan keadaan pencapaian ekonomi bumiputera pada tahun 1970 ialah 2.4% meningkat pada tahun 1990 ialah 19.3% manakala tahun tahun 2000 telah menurun kepada 18.7%. Tanah rezab Melayu selepas merdeka ada 3 juta hektar pada tahun 1995 hanya ada 1.7 juta hektar. Inilah kemajuan yang disogok atas nama Islam ala Umno bukan bertambah baik malah bertambah mengucup. Kalau dulu kemajuan atas nama penerapan nila-nilai Islam, bersih cekap amanah gagal mencapai kemajuan. Manakala sekarang atas nama Islam Hadhari. Kalau tidak berjaya pula slogan ini ditukar pada Islam Had Hari pula. Kaya dengan slogan tapi isinya tidak ada.

Kesimpulan

Islam adalah Islam dan ia berdiri dengan sendiri tanpa perlu dikaitkan dengan yang lain. Al-Syahid Syed Qutb telah menulis "Al-Islam huwa al-Hadharah" yang menyebut memang Islam itu maju dan yang mundur apabila tidak melengkapkan diri sebagai Islam yang tulin. Jika kita melihat di zaman Rasulullah s.a.w yang telah membawa kemajuan kpada bangsa Arab walaupun sebelum baginda diutuskan orang Arab adalah bangsa nomad yang tidak maju dan dikalahkan oleh musuh-musuh mereka. Keadaan berlaku sebaliknya apabila baginda membawa Islam ke dalam masyarakat Arab, sehingga bangsa Arab terkenal sebagai bangsa yang bermarwah dan bertamaddun. Begitu juga di negara kita apabila kesultanan Melayu mengamalkan Islam yang sebenar maka kekuasaan Melaka telah menguasai dua pertiga kepulauan Melayu. Inilah yang sepatut direnung bukan mengambil Islam separuh dan meninggal Islam separuh. Sampai bila pun tidak maju, kalau pun maju, kemudian ia akan membawa kehancuran pada Negara dan bangsa seperti yang dialami di Amerika Syarikat sekarang penyakit HIV 2 hingga 3 orang dalam satu jam manakala di negara kita 13 jangkitan HIV dalam seminggu. (Mingguan Malaysia 3/10/04, hlm. 19). Kalau ini yang didamkan oleh pendokong Islam Hadhari, teruskan usaha kamu. Kami Pas dan penentang Islam Hadhari boleh melepaskan diri, dan sejarah akan menjadi saksi. Wallahua'lam. - mns


Sumber

Rabu, 28 Mei 2008

Kembara 'ilmu



Kembara ‘ilmu selang cahaya

Bumi tuhan tiada bertepi

Diselam tak cecah kedasar

Ditimba tak luak setitis

Kembara misi lembah nurani

Biarpun titisan ‘ilmu suluhan budi

Resapan dari akal yang murni

Untuk diuntai mutiara sufi

Menjadi azimat menuju Firdausi

Lembah nurani fitrahnya suci

Jangan ditinggal gersang jangan dibiar hitam

Gersang nurani kerana tiada ‘ilmu

Hitam nurani kerana dosa bertimbun

Noda dihati melemahkan minda

Kembara sufi terasa sukar

Sesatlah didalam pelayaran

Hanyut tiada pedoman akhirnya karam dalam kegagalan


Bismillahirrahmanirrahim...

Memang tidak boleh dinafikan yang mana, keadaan diri tidak menentu. mungkin kerana hati ini penuh dengan "noda". Suka untuk ana berkongsi lagu ini dengan antum semua. Moga-moga lagu ini dapat membuka minda dan membuang jauh-jauh perasaan malas dalam diri kita ini... InsyaALLAH!!.

Carilah 'ilmu tak kira dimana tempatnya. 'ilmu itu tidak semestinya duduk dalam kelas ataupun kuliah. Pengalaman kita juga adalah 'ilmu kurniaan Allah s.w.t.

Kadang-kadang, orang yang hebat tidak muncul dari dewan kuliah, tetapi muncul dari tempat yang tidak disangka-sangka oleh manusia. Percayalah..... itu semua kurniaan Allah.sw.t. pada sesiapa sahaja yang dikehendakiNya.

Gelapnya hatiku




Taubat seorang hamba


Hati hiba mengenangkan

Dosa-dosa yang ku lakukan

Oh tuhan yang Maha kuasa

Terima taubat hamba berdosa

Ku akui kelemahan diri

Ku insafi kekurangan ini

Ku kesali kejahilan ini

Terimalah…terimalah…terimalah taubatku ini

Telah aku merasakan

Derita jiwa dan perasaan

Kerna hilang dari jalan

Menuju redhaMu ya tuhan

Dihamparan ini ku meminta

Moga taubat ku diterima

Hmm.... tak tau la kenapa susah sangat nak masuk dalam kepala 'ilmu-'ilmu yang dibaca nih..
aduhh.... "Gelapnya hatiku"..... teruk sungguh.

Marilah kita sama-sama menghayati lirik lagu nasyid ini..

sambil-sambil menelaah buku, ana suka menghiburkan hati dengan "nasyid mendidik jiwa"

Selasa, 27 Mei 2008

SEMOGA BERJAYA UNTUK EXAM KALI INI


Bismillahirrahmanirrahim...

Tarikh pada hari ini menunjukkan 27 haribulan.

Ujian besar bagi seorang pelajar sudah semakin hampir. Minggu menguji prestasi belajar akan bermula tidak lama lagi. Mungkin bagi student-student IPTA sudah berlabuh sauh mereka, bagi student-student IPTS ianya berpandukan jadual pengajian Pusat pengajian itu sendiri.

Di Kolej tempat ana mengaji akan berlangsungnya ujian pertengahan bagi semester kali ini. Memang tak leh nak tidur malam memikirkan kertas yang bakal dijawab nanti bagaimanakah soalannya. start 28 Mei dan akan berakhir pada 4 Jun 2008.

Dikesempatan ini ana ingin mengucapakan "salam kemaafan" kepada semua yang mengenali diri ini. Mungkin ana ada tersalah dan tersilap, harap dapat dimaafi.

"SEMOGA BERJAYA UNTUK EXAM KALI INI"

wassalam...

Sabtu, 24 Mei 2008

JK Ulangtahun ke 5 Portal Ukhwah.com


UKhwah Islamiyyah!!..... aduhh...indahnya Islam....

Menuju ke tempat Liqa'

Tetamu istimewa duduk jauh. Segan ke?. (^_^). kami mengalu-alukan kehadiran anda

Tetamu Istimewa datang ke tempat liqa'

Ustaz Gunawan jemputan untuk memberikan tazkirah pada kami

Sibuk mengemas tempat untuk dijadikan MARKAS?. (^_^)... tempat liqa'

Alhamdulillah...selesai sudah JK Ulangtahun ke 5 Portal Ukhwah.com di Dataran Masjid Putra Jaya. Alhamdulillah.... JK yang paling ramai dihadiri oleh ahli2 Portal Ukhwah.com.

Selalu berforum di 'alam maya, kali ini, kita bertemu diatas tiket ukhwah islamiyyah..... (bertemu dan berpisah kerana Allah). Moga-moga ikatan ukhwah yang terjalin diantara kita akan berkekalan hingga ke syurga!....insyaALLA.H... (amin..)

Jumaat, 23 Mei 2008

Hinanya perbuatan seperti ini...

Assalamualaikumwarahmatullah....

Alhamdulillah..segala puji bagi Allah, tuhan sekalian 'alam. Selawat dan salam keatas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. beserta kaum keluarga baginda. Para sahabat dan Para Tabi' dan Tabi'in serta seluruh kaum muslimin dan muslimat yang hidup ataupun yang telah meninggal dunia.

Dengan tiba-tiba sahaja, ana berasa "sungguh" ingin menulis sesuatu dalam blog ana.

Moga-moga ianya dapat memberi manfaat pada ana dan juga pada semua pembaca setia blog ini...insyaALLAH....

Tulisan kali ini, ana cuba sampaikan dalam "cara" santai. sebab.... ana skrg nih berada di rumah tercinta. Rasa seronok dan agak kerehatan "otak" ini daripada fikir berkenaan "assingment" yang bertimbun di kolej sana tuh.

Agak-agaknya la, yang mana akan dipilih oleh antum semua?. Mendahulukan Allah s.w.t. ataupun mendahulukan selain dari Allah.

10 saat utk berfikir.....

ok cukup. Masa telah tamat. Rasa-rasanya lah kalau ana bagi masa 1 saat pun , antum semua sudah berjaya memperoleh jawapan bagi soalan ana tu. Memang soalan yang cukup mudah dan jawapannya ringkas sahaja.

Kita sebagai orang yang mengaku Islam, Wajiblah mendahulukan Allah s.w.t. berbanding perkara ataupun makhluk lain. Sudah semestinya!!!. Full-Stop!.

Walau bagaimana keadaan sekalipun, Allah s.w.t. adalah yang paling utama.

Tetapi, manusia itu penuh dengan alasan dan muslihat untuk lari daripada kesalahan yang mereka lakukan sedangkan kesalahan itu mereka sendiri menyedarinya!. (Hinanya perbuatan seperti ini....dah la salah, pastu xnak mengaku.....alih2....ada je alasan utk mengelak)

Dosa yang dibuat akan terpalit satu titik hitam pada hati. cuba bayangkan dalam sehari berapa banyak dosa yang telah kita buat?. lepas tu, kira untuk dalam setahun ada 365 hari. haa??....agak-agaknya...berapa banyak ekk titik hitam kat hati kita nih!!. (Patutla ilmu nak dapat pun susah.)

Pulau Batu Putih milik Singapura

THE HAGUE 23 Mei – Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) di sini hari ini memutuskan bahawa Pulau Batu Putih adalah milik Singapura.

Bagaimanapun, dalam penghakiman itu yang dibacakan oleh Hakim Awn Shawkat Al-Khasawneh, ICJ memutuskan Middle Rocks dimiliki oleh Malaysia.



Pulau Batu Putih, yang berukuran lebih kurang separuh daripada keluasan sebuah padang bola sepak, terletak 7.7 batu nautika di luar pantai Tanjung Penyusoh di Johor.

Singapura memanggil pulau kecil itu dengan nama Pedra Branca (perkataan Portugis yang bermaksud Batu Putih).

Pertikaian antara Singapura dan Malaysia mengenai Pulau Batu Putih bermula pada 14 Februari 1980, apabila republik itu membantah tindakan Malaysia menerbitkan sebuah peta pada 1979, yang dengan jelas menunjukkan pulau itu terletak dalam wilayahnya.

Pada Februari 1993, Singapura meluaskan tuntutannya ke atas Middle Rocks dan South Ledge, yang terletak berhampiran pulau itu.

Pada 6 Februari 2003, kedua-dua negara menandatangani satu perjanjian khas bagi merujuk perkara itu kepada ICJ. - Utusan

Sumber

Penerbit Jepang Minta Maaf Pada Seluruh Umat Islam

Perusahaan penerbit terkemuka di Jepang, Shueisha menyampaikan permohonan maafnya pada seluruh umat Islam karena telah membuat gambaran yang menghina kitab suci al-Quran dalam film seri animasi mereka Jojo's Bizzare Adventure. Selain meminta maaf, Shueisha juga membatalkan pengapalan DVD film animasi itu yang akan diedarkan ke sejumlah negara.

Film animasi yang diangkat dari buku cerita komik ini memang sedang populer di Jepang dan di Jepang saja, DVDnya sudah terjual sekitar 70 juta keping. Sedangkan buku komiknya sudah diterbitkan di sejumlah negara seperti di Amerika Utara, Eropa dan Asia.

Salah satu karakter penjahat dalam film animasi itu, diceritakan mengambil bacaan salah satu surat dalam al-Quran-surat Ar-Ra`d-ketika memerintahkan eksekusi terhadap tokoh pahlawan dan teman-temannya dalam film animasi tersebut.

Dalam versi buku komiknya, tidak digambarkan adanya pengunaan kitab suci al-Quran, tapi ada bagian yang cerita yang menampilkan pertempuran di dalam sebuah masjid. Kantor Berita Kyodo melaporkan, penggunaan al-Quran dalam versi DVD dan gambar pertempuran dalam masjid di versi buku komiknya, memicu kemarahan di lebih dari 300 forum kalangan Arab dan Islam di internet.

Ketua Komite Fatwa Universitas Al-Azhar di Kairo, Mesir Syaikh Abdul Hamid Atrrash menyatakan keberatannya atas komik dan DVD film animasi tersebut karena telah menggambarkan umat Islam sebagai teroris. Pihak Shueisha berdalih tidak ada faktor kesengajaan untuk menggunakan teks-teks al-Quran dan menyebut kesalahan itu sebagai "kesalahan kecil" saja. Meski demikian, perusahaan penerbitan Shuisha yang berbasis di Tokyo menyatakan permohonan maaf yang tulus pada umat Islam atas insiden ini.

"Kami ingin menyatakan permintaan maaf kami pada umat Islam atas insiden-insiden ini. Kami akan lebih bekerja keras untuk lebih banyak lagi mempelajari Islam dan Muslim agar tidak memberikan gambaran yang salah, " demikian pernyataan perusahaan penerbitan Shueisha dalam situsnya.

Hal serupa dilakukan perusahaan A.P.P.P yang memproduksi DVD dan video film animasi tersebut, yang membatalkan rencana pengapalan DVD dan kaset videonya ke berbagai negara. Juru bicara perusahaan mengatakan, mereka mengambil tindalan ini setelah melakukan pengkajian ulang dan menyadari bahwa adanya penggunaan teks-teks al-Quran yang tidak pada tempatnya.

Sumber

Rabu, 21 Mei 2008

Auku: Mahasiswa sifatkan kenyataan Menteri hanya kosmetik politik

KUALA LUMPUR, 21 Mei (Hrkh) - Gerakan Mahasiswa Mansuhkan Auku hari ini menyifatkan apa yang telah dinyatakan Menteri Pengajian Tinggi, Dato' Mohamed Khaled Nordin untuk meminda Akta tersebut yang disifatkan mengongkong mahasiswa itu sebagai kosmetik politik sahaja.

Koordinatornya, Syazni Munir ketika menghubungi Harakahdaily mendakwa pihak KPT hanya membuat pindaan tersebut ke atas sesetengah bahagian di dalam Auku yang tidak menyentuh mengenai tuntutan mahasiswa sebelum ini iaitu mengenai kebebasan bersuara dan penglibatan dalam politik .

"Ia tidak lebih sekadar melepas batuk di tangga dan segala pindaan tersebut ibarat kosmetik politik bagi memperlihatkan seolah-olah KPT telah menunaikan segala permintaan mahasiswa selama ini untuk meminda Auku sejak kali terakhir ia digubal pada tahun 1971," katanya.

Tegasnya, apa yang akan dipinda dalam Auku tersebut hanyalah menyentuh mengenai kegiatan-kegiatan sosial di kampus sekaligus tidak akan meninggalkan kesan kepada mahasiswa secara umumnya.

"Jika inilah yang dikatakan keterbukaan pihak kerajaan terhadap mahasiswa maka tidak hairanlah jika banyak pihak melihat generasi mahasiswa hari ini semakin lesu dan terkongkong.

"Dan pada masa yang sama, kami merasakan mahasiswa tidak boleh lagi mengharapkan pihak menteri KPT untuk menguruskan mengenai perkara ini," tegasnya.

Malah, pihaknya akan mengusulkan cadangan Akta bagi menggantikan Auku selepas dibuat penelitian terhadap akta-akta yang berkaitan daripada negara-negara lain sebagai rujukan.

"Kita sedang menjalankan kajian mengenai akta yang berkaitan aktiviti mahasiswa di negara lain seperti Filipina, Indonesia, Korea, China dan sebagainya bagi membentuk akta yang baru menggantikan Auku," katanya lagi.

GMMA adalah sebuah lagi koalisi kesatuan mahasiswa yang terdiri daripada Solidariti Mahasiswa Malaysia, Gabungan Mahasiswa Islam SeMalaysia, Dema, Umany, Food Not Bomb, Teras dan beberapa Persatuan Mahasiswa Fakulti undang-undang di institusi Pengajian Tinggi Awam.

Syazni juga tidak menolak untuk menerima penyertaan sokongan daripada mana-mana persatuan mahasiswa yang lain dalam menyuarakan isu tersebut. -

Sumber

Ahad, 18 Mei 2008

Inilah 50 Rabbi Zionis Paling Berpengaruh di AS

Setiap tahun, Michael Lynton (CEO Sony Picture Entertainment), Gary Ginsberg (News Corp), dan Jay Sanderson (CEO JTN Production), membuat daftar 50 Rabi paling berpengartuh di Amerika Serikat. Untuk tahun 2008, mereka mendapat nama-nama yang cukup mengagetkan, antara lain masuknya Rabi Sharon Kleinbaum dalam urutan ke 17, padahal Rabi Sharon dikenal luas sebagai Rabi Senior Pemimpin Sinagoga Terbesar Dunia khusus untuk kaum Yahudi homoseksual, biseksual, dan heteroseksual lainnya.

Berada di puncak, urutan nomor satu, adalah Rabi Marvin Hier, pendiri LSM Zionis Simon Wiesenthal Center (LA), di mana di bulan Mei 2008 ini menganugerahkan The Jewish Varlor Medal, Medali Pelindung Yahudi Dunia, kepada Abdurrahman Wahid, seorang Ghoyim yang memang dikenal sebagai pelayan kaum Zionis. Inilah daftarnya:

1. Marvin Hier (Orthodox)

(2007 Ranking #1) Pendiri Simon Wiesenthal Center, Los Angeles.

2. Eric Yoffie (Reform)

(2007 Ranking #12) President of the Union for Reform Judaism

3. Robert Wexler (Conservative)

(2007 Ranking #7) President of the American Jewish University.

4. Yehuda Krinsky (Lubavitch)

(2007 Ranking #2) Pemimpin Tertinggi The Chabad-Lubavitch movement, cabang dari Hasidism.

5. David Saperstein (Reform)

(2007 Ranking #16) Director of the Religious Action Center and the co-chair of the Coalition to Preserve Religious Liberty.

6. Uri D. Herscher (Reform)

(2007 Ranking #3) Pendiri dan CEO of the Skirball Cultural Center in Los Angeles.

7. Irwin Kula (Conservative)

(2007 Ranking #8) Co-president of the National Jewish Center for Learning and Leadership and bestselling author.

8. David Ellenson (Reform)

(2007 Ranking #6) President of Hebrew Union College-Jewish Institute of Religion, the nation’s oldest institution of higher Jewish education.

9. Shmuley Boteach (Orthodox)

(2007 Ranking #9) Penulis buku "The Broken Male and How to Fix Him."

10. Mark Charendoff (Orthodox)

NEW! President of the Jewish Funders Network, an international organization of family foundations, public philanthropies and individual funders.

11. Yehuda Berg (Orthodox)

(2007 Ranking #4) Salah satu tokoh tertinggi Kabbalah Dunia.

12. David Wolpe (Conservative)

(2007 Ranking #18) Tops the list of pulpit rabbis in America.

13. J. Rolando (Roly)Matalon (Conservative)

(2007 Ranking #17) The spiritual leader of Congregation B’nai Jeshurun in New York City.

14. Harold Kushner (Conservative)

(2007 Ranking #5) Penulis ternama, pulpit rabbi, and speaker.

15. Peter J. Rubinstein (Reform)

(2007 Ranking #11) Spiritual leader of New York’s Central Synagogue.

16. Zalman Teitelbaum (Hasidim)

(2007 Ranking #15) Leader of the Satmar Hasidic community in Williamsburg, Brooklyn.

17. Sharon Kleinbaum (Reform)

(2007 Ranking #19) Rabi Senior Pemimpin Sinagoga Terbesar Dunia khusus untuk kaum Yahudi homoseksual, biseksual, dan heteroseksual lainnya.

18. Jeffrey Wohlberg (Conservative)

NEW! Rabbi at Washington, D.C.’s Adas Israel Congregation.

19. Harold M. Schulweis (Conservative)

(2007 Ranking #13) Rabbi of Congregation Valley Beth Shalom in Encino, CA.

20. Dan Ehrenkrantz (Reconstructionist)

(2007 Ranking #20) President of the Reconstructionist Rabbinical College.

21. Joseph Telushkin (Conservative/Orthodox)

(2007 Ranking #21) Penulis Ternama dan Ahli Pidato.

22. Haskel Lookstein (Orthodox)

NEW! Head of New York’s Ramaz School and Rabbi at Congregation Kehilath Jeshurun.

23. Art Green (Renewal)

NEW! Dean of Hebrew College’s Rabbinical School.

24. M. Bruce Lustig (Reform)

(2007 Ranking #10) Leader of Washington Hebrew Congregation, the largest congregation in Washington, D.C.

25. Abraham Cooper (Orthodox)

(2007 Ranking #29) Associate dean of the Simon Wiesenthal Center.

26. David Stern (Reform)

NEW! Stern’s congregation, Temple Emanu-El in Dallas, is the largest in the Southwest.

27. Zalman Schachter-Shalomi (Renewal)

(2007 Ranking #22) Founded the Jewish renewal movement in America.

28. Arthur Schneier (Orthodox)

NEW! Founder and president of the Appeal of Conscience Foundation.

29. David M. Posner (Reform)

(2007 Ranking #23) Spiritual leader of New York’s Temple Emanuel.

30. Sharon Brous (Conservative)

NEW! Founder of IKAR, a Los Angeles-based community focused sharply on social justice.

31. Bradley Shavit Artson (Conservative)

NEW! Dean of the Ziegler School of Rabbinic Studies at the American Jewish University.

32. Kerry M. Olitzky (Reform)

(2007 Ranking #27) One of the leading rabbinical advocates for outreach to interfaith and unaffiliated families in America.

33. Saul J. Berman (Orthodox)

(2007 Ranking #14) Scholar, author and proponent of Modern Orthodox Judaism.

34. Marc Gellman (Reform)

(2007 Ranking #31) Author and cohost of “The God Squad” television program.

35. Elliot Dorff (Conservative)

(2007 Ranking #30) Leader of the top lawmaking body in Conservative Judaism.

36. Avi Weiss (Orthodox)

(2007 Ranking #25) Senior rabbi at the Hebrew Institute of Riverdale in the Bronx.

37. Michael Greenbaum (Conservative)

NEW! Vice chancellor and COO of the Jewish Theological Seminary.

38. Nachum Braverman (Orthodox)

(2007 Ranking #36) Prominent leader in Aish Hatorah, a Jerusalem-based educational and heritage organization.

39. Bradley Hirschfield (Orthodox)

(2007 Ranking #37) Co-president of the National Jewish Center for Learning and Leadership (CLAL).

40. Hayim Herring (Conservative)

(2007 Ranking #38) Executive director of STAR (Synagogues: Transformation and Renewal).

41. Naomi Levy (Conservative)

(2007 Ranking #40) Popular author and a leading woman in the Conservative movement.

42. Harold Loss (Reform)

(2007 Ranking #47) Loss has more than 12, 000 members in his congregation at Temple Israel in Detroit.

43. Norman Lamm (Orthodox)

(2007 Ranking #44) Chancellor of Yeshiva University.

44. Ephraim Buchwald (Orthodox)

(2007 Ranking #24) Founder of the National Jewish Outreach Program.

45. Toba Spitzer (Reconstructionist)

(2007 Ranking #44) Became the first openly lesbian rabbi to head a national rabbinic association in March 2007.

46. Nosson Scherman (Orthodox)

(2007 Ranking #45) General editor for ActScroll/Mesorah Publications.

47. Stephen Pearce (Reform)

(2007 Ranking #46) Leader of San Francisco’s largest congregation with 2, 700 families.

48. Michael Paley (Conservative)

(2007 Ranking #49) Scholar in residence and director of the Jewish Resource Center of the UJA-Federation of New York.

49. Steven Leder (Reform)

NEW! Senior rabbi at Los Angeles’s Wilshire Boulevard Temple.

50. Michael Lerner (Reform)

(2007 Ranking #28) Editor of Tikkun and a leading progressive political activist.

Sumber

Sabtu, 17 Mei 2008

Sukan Taski ABIM 2008 (seremban)

Ha...yang sana tuh, dapat berapa?

Sedang melepaskan penat ditangga


Antara AJK yang membantu semasa sukan Taski Abim



Alhamdulillah.... selesai sudah Sukan Taski Abim 2008 (peringkat seremban). Pengalaman yang memang tidak boleh dibayar dengan wang ringgit. Terima kasih kepada ustaz dan ustazah yang telah memberi komen dalam taju "salahkah sekiranya aku hanya". Pendapat-pendapat antum amat ana hargai.

Walaupun kaki bagaikan nak tercabut dan badan macam nak "tumbang", kepuasan melebihi segal-galanya. dapat menyumbangkan sedikit tenaga dan juga melatih diri ini untuk menghadapi "keletihan". Memang cukup bermakna.

aku memang meminati bab "Sukarelawan" nih....

wassalam....

"FORUM AKU BELIA!!"

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum wbt....

Selawat dan Salam kpd Nabi Muhammad SAW...

makluman pada semua pelajar KPLM, Helwanis membawakan satu program terbuka utk semua utk hadir...
BERSEMPENA HARI BELIA PADA 16 MEI
maklumat berkaitan seperti di bawah;

"FORUM AKU BELIA!!"

Tarikh : 22 Mei 2008 (16 Jamadil Awwal 1429H)
Hari : Khamis
Tempat : DKA1/1
Masa : 2000-2230
Panel :
1) Nurul Ashidah bt Johari (Bekas Mahasiswi UUM)
2) Syaza Raehah bt Mohamad Haris (Pelajar Electrical Engineering)
3) Nik Fatihah bt Nik Mohammad (Pelajar Civil Engineering)



  • Jamuan disediakan
  • Forum ini lebih sekadar berkongsi ilmu dan pembentangan oleh setiap panel
  • tidak bermakna tiadanya 'pangkat & jawatan' pd setiap panel, anda tidak boleh mendengar..
  • Kerjasama drp anda semua amatlah dihargai...
  • segala pertanyaan, komen, cadangan,xpuas hati ke, bley posting ke legendahikmah..
  • insyaAllah akan di beri feedback yg sepatutnya...


~kolej Legenda Darul Hikmah~


Wassalam......


HELWANIS@MUSFAIR

TASK 2

Bismillahirrahmanirrahim...

Segala puji bagi Allah, tuhan sekalian 'alam...selawat dan salam keatas junjungan mulia nabi kita Muhammad s.a.w. beserta kaum keluarga dan para sahabat, para tabi' dan tabi'in dan juga kepada seluruh kaum muslimin dan muslimat yang masih hidup ataupun yang telah meninggal dunia.

Haa..hari ini ana nak bercakap mengenai tingginya "nilaian maruah" manusia dari sudut logik akal.

Ana sengaja tidak mahu mengambil dari sudut dalil kerana depa-depa nih bukannya suka bila kita bercakap berpandukan ayat al-Qur'an. Jadi... ana cuba mendekati depa-depa nih dengan cara yang lebih mudah untuk memberikan "kesedaran" pada mereka....insyaALLAH...

Penulisan ini juga ada kaitannya dengan student-student yang suka sangat pergi ke rumah berlainan jantina. Yang lelakinya suka sangat pergi ke rumah "Geli Friend" dan yang perempuannya pulak suka sangat pergi ke rumah "buaya friend".

Mari kita sama-sama selami apa itu maruah. Sesetengah orang memang semacam sahaja bila bercerita berkenaan maruah nih. "Aku pantang kalau ada orang buat macam tu kat aku!!. Maruah aku tercabar!!". huhu... memang seringkali ana dengar juga perkataan seperti dan seumpama ini. Kalau yang dimarahkannya itu adalah sesuatu yang memang tidak baik untuk seorang manusia tidak mengapa. Ini tidak, perkara-perkara yang remeh-temeh yang menjadikan dirinya tercabar maruah. (adess...penin...penin)

Ambil satu contoh:
- "aku cabar ko!, kalau ko boleh ngorat budak tuh, memang aku respek kat ko la".
Haa... ayat kat atas nih, memang selalu kena kat lelaki. Bila mana dirinya tidak dapat melaksanakan perkara yang telah disebutkan tuh, mula la rasa maruahnya ataupun kelakiannya tercabar. (adess.... apa la yg ko fikir ek!!!!)

Sepatutnya :
- aku rasa tercabar la bila mana, ada orang lelaki yang kacau perempuan dan pada waktu yang sama perempuan tu cakap "jangan la..." . (aduss.... Aku memang rasa tercabar!!!). Wei... apa barang cara camtu, cam xde kelakian je!!!. (maaf la...kadang2 memang ana marah sangat).

ok...ok.... cerita pasal maruh perempuan pulak..

Hhmm.... apa yang ana lihat, kebanyakkan perempuan2 sekarang melihat maruah mereka disudut lain??. (adakah benar apa yg ditulis oleh ana ini??).

Allah s.w.t. menciptakan perempuan nih, memang cukup cantik (subhanallah). tapi, depa nih yang tak reti nak menghargainya. Aduh...wahai perempuan-perempuan diluar sana, hargailah apa yang Allah s.w.t. kurniakan pada kamu semua. jangalah sia-siakan kecantikan itu.

Maruah seorang wanita adalah 'aurat mereka. (adakah benar???)
Ambil satu contoh :
- Bila mana seorang perempuan yang tidak menutup 'aurat mereka dengan sempurna, maka peratus untuk dia membenarkan dirinya "ditegur @ disapa" oleh orang lelaki adalah tinggi. kerana mereka memang inginkan yang sedemikian!.(ada sesiapa nak bantah?.)

kenapa ana berkata demikian?.

sebab, mereka beranggapan kalau menutup 'aurat sepenuhnya, lelaki akan takut untuk dekat. (weii... apa la yang ko fikir nih??) . Sepatutnya itulah yang ko nak. Bukannya makin ko taknak benda tuh.


Sepatutnya :
- Seorang perempuan mestilah pandai menjaga diri. Nak tau tak, maruah keluarga juga ada kaitan dengan maruah anak gadis mereka!!. (aduuhh.... nilai kejiranan pun dah semakin pupus). Kalau dulu, pantang nampak anak orang lain pakai semacam ataupun berjalan dengan jantan mana tah, konfirm akan jadi perbualan satu kampung!!.

- Cuba la kita tanya lelaki-lelaki yang kita terjumpa kat mana-mana tempat. Tanyakan mereka berkenaan ini. Yang mana satu mereka suka kacau?. Adakah orang yang menutup semua 'aurat mereka ataupun orang yang menutup ala kadar sahaja. (haa... siapa nak jawab nih??).

Ok...ok....itu kalau cerita bab yang belum lagi berfikir masa depan...

aku nak ajak korang semua berfikir untuk masa depan...

Cuba ko fikir sejenak berkenaan dengan orang yang sekarang nih ko sayang tuh.... adakah ko pasti lepas kahwin nanti dia akan "SETIA" dengan ko?. (ha...sape nak jawab nih??). Betui ke ko sangat-sangat pasti nih??. ataupun sekadar nak menyedapkan hati ko je?. Kalau ko fikir betui-betui, sekarang ni pon orang yang ko suka tu berani untuk "ngorat" ko, berani pegang tangan ko, berani bermanja-manja dengan ko, dan tak mustahil bila dah kahwin nanti, dia boleh buat benda yang sama dengan orang lain.

Wahai saudara-saudara se-Islam ku di kolej ini, aku berkata seperti ini bukanlah untuk mengutuk korang, tetapi aku cuba untuk masuk kedalam diri korang bagi menghalau "syaitan dan juga penyakit cinta dunia" yang ada dalam diri korang tuh. (bukan la nak kata aku ni baik sangat, cuma sama-sama la kita berubah kearah yang lebih baik....insyaaLLAH).

Baru masuk kat apa yang nak ku sampaikan :
Alahai rendahnya la nilai maruah korang yang selalu buat perangai nih...
Dah la mak bapak korang tak tau yang korang buat perangai macam nih, bertambah-tambah rendah la maruah korang. Punye la susah payah Ibu dan Ayah (yang korang suka tuh) jaga anak mereka dari kecik hingga sekarang nih. Punye la cantik dan molek IbuBapa menjaga mereka, pastu senang-senang je ko nak sentuh ekk!!!.

Yang bagi sentuh tu pulak, alahai....rendahnya maruah korang. IbuBapa korang penat membesar dan mendidik korang menjadi sesuatu yang bernilai dan memang indah. Alih-alih sesenang je korang bagi orang lain sentuh ekk!!. Korang tak terfikir ke yang diri korang tuh lebih bernilai dari wang ringgit??. tak pernah terfikir ke??. Ko tau tak, dengan sentuhan je, macam-macam boleh berlaku!!!???. (korang tau tak??).

Ambil contoh lagi :
- Seorang suri rumah telah bersusah payah menanam sejenis bunga dengan harapan bila dah kembang mekar nanti, dia akan lebih menjaganya dan tidak sesekali menyentuhnya kerana dikhuatiri akan berlaku perubahan pada bunga itu. Pada suatu hari, datang tetamu ke rumah suri rumah ni dan memetik bunga tersebut tanpa pengetahun suri rumah tu, (haa...agak-agak apa perasaan suri rumah tu???. jawab la!!! )

- kita amik contoh baby la. Kalau selepas dimandikan, mestilah bau wangi (betui tak?). Dah la wangi , bersih, suci lagi tuh. alih-alih ada pulak tangan manusia yang datang entah dari mana, tak tau taraf kebersihannya, datang pegang baby nih. (huh...buat penat baby tu mandi. dah kotor balik).

Marilah kita berfikir sejenak, tetang perbuatan kita yang sebelum ini. Jangan jadikan alasan persekitaran untuk kita kekal dalam keadaan "Jahil!! dan Fasik!!"

TAKS 1

Bismillahirrahmanirrahim...

Segala puji bagi Allah, tuhan sekalian 'alam. Selawat dan salam keatas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. beserta kaum keluarga Baginda, para Sahabat, para Tabi' dan Tabi'in serta seluruh kaum muslimin dan muslimat yang hidup ataupun yang telah meninggal dunia.

Arus deras "dunia fana" ini tidak akan berhenti malah akan bertambah-tambah derasnya bila mana tiada golongan yang cuba untuk membuka ruang supaya kederasan arus itu tidak begitu kuat.

Suka untuk ana berkongsi artikel sahabat ana kepada semua pembaca. Diharap boleh ambil iktibar dan pengajaran daripada apa yang cuba untuk disampaikan oleh penulis.

Alhamdulillah,dengan izin Allah,kita warga Legenda hari ini dapatlah menyertai karnival yang telah diusahakan secara 'susah- payah' oleh sahabat-sahabat kita,tahniah diucapkan. Disini suka saya membawa satu perbincangan, apakah karnival dari perspektif Islam.

Pertama.
Islam sangat menggalakkan perniagaan.Bahkan Rasullullah s.a.w juga berniaga. Dalam karnival ini sangat ramai insan-insan yang ingin mempraktikkan sunnah baginda.Lalu dibukalah booth dan gerai-gerai untuk mengaut sedikit keuntungan dan sedikit sebanyak mendapat pahala mengikuti baginda.
Tetapi..
Adakah sunnah itu akan diterima sekiranya perkara yang wajib itu ditinggalkan. Adakah solat 5 waktu sudah ditunaikan dahulu sebelum dikejar 'sunnah' yang dianggap sangat penting itu? Sekiranya kita sudah menunaikan perkara wajib,alhamdulillah.Tetapi jika belum, berjaga-jagalah kita.

Kedua
Islam tidak melarang hiburan kerana fitrah manusia itu sukakan sesuatu yang indah. Ingin diingatkan disi bahawa hiburan yang dibenarkan bukanlah sekadar nasyid dan alunan tarannum dalam Al-Quran semata-mata.Sungguh kita ditutup pemikiran menyebabkan kita memandang Islam itu satu cara hidup yang susah semata-mata.

Tahukah anda tentang hadith ""Orang-orang Habsyah (pada hari raya 'Id-ul-Adhha) menari (dengan memainkan senjata mereka) di hadapan Rasulullah s.a.w. Banyak anak-anak berkumpul di sekitarnya karena ingin menonton tarian mereka. Orang-orang Habsyah bernyanyi (dengan sya'ir): "MUHAMMAD ADALAH HAMBA YANG SHALEH...." (secara berulang-ulang) . Ini menunjukkan bahawa tarian juga dibenarkan dalam Islam. Begitu juga di zaman abbasiyah, tarian juga menjadi salah satu kesenian dizaman itu. Imam al-Ghazali juga meyimpulkan bahawi tarian itu hukumnya harus bagi tujuan untuk menunjukkan rasa gembira.
Tetapi..
Semua perkara dalam Islam ada batasnya.Semua bentuk hiburan itu dibenarkan jika ia tidak mengandungi syirik kepada Allah.Dan dilarang juga hiburan itu sekiranya ia akan membawa kepada fitnah. Kerana itu jugalah hiburan pada zaman abbasiyah tidak dipersembahkan di tempat-tempat khas seperti kelab-kelab atau konsert, kerana ia hanyalah keperluan bukanlah satu kemestiaan. Tidak dibenarkan juga membuka aurat dan memandang aurat dan pencampuran antara gender yang berbeza. Jika acara hiburan di karnival ini menepati syarat-syarat ini,silakan. Bawalah anggota keluarga sekali jika mahu. Tetapi realitinya semua sudah maklum. Di kawasan itulah akan berlakunya tautan 'cinta' antara pasangan kekasih yang membawa keneraka

Ketiga dan terakhir
Sesungguhnya manusia itu hidup bermasyarakat. Jadi karnival ini dilihat oleh beberapa pihak sebagai satu wasilah untuk meng'eratkan' tali silaturrahim antara warga kolej,sudah semestinya termasuk dalam golongan itu pasangan-pasangan bahagia.
Dari sudut berlainan pula.
Ketika karnival ini dilihat dari sudut itu, mengapa tidak dilihat juga surau dari sudut yang sama? Bahkan ianya lebih terjamin dari percampuran yang membawa kepada dosa.Bukankah ada hadith yang mengatakan tempat yang paling disukai Allah ialah masjid dan tempat yang paling dibenci Allah adalah pasar dan tempat-tempat ma'siat? Kenapa dipilih pasar? Kerana dipasarlah ramainya manusia lalai melupakan Allah, membuka aurat dan pelbagai jenis ma'siat yang semua warga telah khatam tentangnya.

Ingatlah dalam surah Luqman ayat 16:"wahai anakku! Sungguh,jika ada (sesuatu perbuatan) seberat biji sawi, dan berada didalam batu atau dilangit ataupun dibumi, nescaya Allah akan memberti balasan.Sesungguhnya Allah Maha Halus dan Maha Teliti (pemerhatiannya)"

Artikel ini ditulis lanjutan daripada "Karnival yang dianjurkan didalam kawasan kolej kami".
Walau seberat zarah sekalipun ditimbang untuk mengatakan "ya", nescaya tidak sama sekali "kami" merelakan Karnival seperti itu.

Jumaat, 16 Mei 2008

Albert Einstein: Siapa kata Yahudi Adalah Umat Pilihan

Siapa yang tak kenal Albert Einstein, filsuf dan ilmuwan dunia yang terkenal dengan Teori Relativitas-nya itu. Tokoh ilmuwan Jerman keturunan Yahudi ini percaya bahwa Tuhan adalah "takhayul yang kekanak-kanakan" dan ia mengatakan bahwa bangsa Yahudi bukan umat terpilih, seperti yang selama ini diyakini orang-orang Yahudi.

Hal itu terungkap dalam surat yang ditulis Einstein bertanggal 3 Januari tahun 1954, yang dilelang di London, Kamis (15/5). Dalam surat yang ditujukan untuk filsuf Eric Gutkind itu, Einstein mengatakan bahwa ia bangga menjadi orang Yahudi, namun ia tidak merasa memiliki kualitas yang lebih baik dibandingkan dengan manusia lainnya.

Menurut Einstein dalam suratnya, meski orang-orang Yahudi dilindungi sekalipun, mereka tidak lebih baik dari umat manusia lainnya. "Sepanjang pengalaman saya, meski mereka dilindungi dari penyakit kanker ganas sekalipun karena minimnya kekuasaan mereka, mereka tidak lebih baik dari umat manusia lainnya. Oleh sebab itu, saya tidak melihat tentang 'umat pilihan' pada diri mereka, " tulis Einstein yang pernah menolak ketika ditawari jadi presiden kedua Israel.

Ia juga menyatakan, "Kata Tuhan buat saya, tidak lebih dari ekspresi dan produk kelemahan manusia, Alkitab adalah kumpulan tulisan-tulisan berharga, tapi tetap masih merupakan legenda primitif yang agak kekanak-kanakan."

Meski demikian, komentar Einstein tentang agama yang berbunyi, "Ilmu tanpa agama cacat, agama tanpa ilmu buta" sempat memicu perdebatan dan kerap digunakan mendukung argumen tentang pentingnya agama.

Surat bersejarah Einstein berbahasa Jerman itu terjual di Balai Lelang Bloomsbury Auctions, Mayfair setelah menjadi koleksi pribadi selama lebih dari 50 tahun.

Sumber

Denmark Larang Seorang Hakim Pakai Jilbab di Tempat bersidang

Menteri Kehakiman Denmark Lene Espersen menegaskan larangan mengenakan simbol-simbol keagamaan di pengadilan Denmark. Dengan adanya larangan ini, seorang hakim di Denmark, tidak boleh mengenakan jilbab, mengenakan sorban, topi khas Yahudi, penutup kepala ala Hindu dan tanda salib.

"Kami sudah memutuskan untuk melarang semua simbol keagamaan dan politik, saat sedang melakukan tugas-tugas peradilan, karena seorang hakim harus netral dan tidak memihak, " tukas Espersen pada para wartawan, Rabu (14/5).

Menteri Kehakiman Denmark menegaskan larangan ini, menyusul kampanye yang digelar oleh kelompok kanan jauh Partai Rakyat Denmark akhir April kemarin, untuk menolak para hakim yang mengenakan jilbab di ruang pengadilan. Padahal pada bulan Desember lalu, negara yang sebenarnya tidak punya hakim Muslim, ini membolehkan hakim berjilbab saat melaksanakan tugasnya di ruang pengadilan.

Untuk membatalkan aturan itu, Denmark harus membuat aturan baru. Dan pemerintah, dengan dukungan dari Partai Rakyat Denmark, nampaknya akan membatalkan aturan yang dikeluarkan bulan Desember lalu. Espersen rencananya akan mengajukan draft aturannya ke parlemen dalam waktu dekat ini.

Sumber

15 Mei 1948

Tanggal hitam 15 Mei 1948

Pada tarikh ini, genaplah usia 60 tahun Palestin ditakluk, betapa malunya kita sebagai umat Islam hari dengan kelengkapan serba serbi peralatan persenjataan masih tidak terdaya membebaskan bumi Palestin, malah Masjid al-Aqsa juga dikuasai rejim Yahudi.

Kalau dilihat dari sudut logik akal manusia, negara Israel dilingkungi beberapa negara Arab yang kaya dengan senjata minyak seperti Arab Saudi, Kuwait, Iraq, Syria, Lubnan, Bahrain, Oman, Yaman dan sebagainya sepatutnya pada 1948, orang-orang Arab berjaya menghalang penubuhan negara haram itu, namun ia tidak berlaku. (1)


Siapakah sebenarnya Salahuddin?

Beliau adalah Salahuddin Yusuf bin Najmuddin Ayyub, lahir pada 532 Hijrah/1138 Masihi di Tikrit, Iraq daripada rumpun bangsa Kurdis, meninggal pada tahun 589 Hijrah/1193 Masihi di Damsyik.

Pengasas Daulah Ayyubiah dan bergelar Sultan Salahuddin, seorang pahlwan Islam yang paling gagah berani dalam Perang Salib dan berhasil merebut kembali Baitulmaqdis daripada tangan tentera Salib Kristian.

Persoalannya, mengapakah suatu ketika dahulu 'Salahuddin Al-Ayubi' bersama tentera Islam bermati-matian mempertahankan Baitulmaqdis ketika diserang oleh tentera Salibiah Eropah sedangkan beliau sendiri bukan rakyat Arab Palestin, beliau adalah daripada keturunan Kurdis, satu bangsa yang mendiami utara Iraq yang bersempadan dengan Turki.

Beliau berjaya menumpaskan serangan tersebut, malah berjaya menghalau saki baki tentera Kristian itu daripada bumi Palestin.

Apakah yang mendorong beliau bertindak demikian, dan tidak menyerahkan urusan mempertahan kota Baitulmaqdis itu kepada rakyat Palestin untuk mempertahankan tanah air mereka sendiri?

Sebaliknya Salahuddin ketika pada penghujung hayatnya telah berpesan supaya segala pakaian penuh berdebu yang digunakan semasa berperang, agar dimasukkan di dalam liang kubur dan ditanam bersama jenazahnya dengan tujuan supaya menjadi saksi bahawa beliau telah menghabis segala tenaga dan fikiran untuk mengetuai tentera Islam bagi mempertahankan Baitulmaqdis daripada serangan tentera Kristian Eropah.

Sesungguhnya yang mendorong Salahuddin bertindak demikian adalah kerana kesedaran yang tinggi untuk mempertahan kota suci iaitu kota yang telah menemukan Nabi Muhammad s.a.w. dengan para anbiya' yang lain, khususnya dalam peristiwa Israk Mikraj.

Sebagai seorang Islam beliau berkeyakinan bahawa apabila bumi suci Baitulmaqdis itu diganggu oleh golongan kuffar, adalah menjadi kewajipan kepadanya dan juga umat Islam seluruhnya bangun untuk mempertahankan atau membebaskan bumi tersebut dari cengkaman musuh Allah SWT itu, tidak kira sama ada mereka orang Palestin ataupun bukan.

Empat puluh tahun selepas peristiwa itu, Lord Olenby yang mengetuai pasukan Salibiah berjaya memasuki semula kota Baitulmaqdis, dia pergi ke kubur Salahuddin dan menginjakkan kakinya ke atas kubur Salahuddin sambil berkata: "Sekarang aku datang semula ke sini."

Alangkah baculnya ketua tentera Salibiah itu, dia hanya berani berdepan dengan Salahuddin yang telah mati, dengan mesej bahawa pihak Salibiah sentiasa menyimpan dendam terhadap Islam.

Bagi Salahuddin, beliau telah melaksanakan tanggungjawabnya mempertahankan kota suci terletaknya Masjid al-Aqsa yang mulia, tempat Nabi Muhammad s.a.w. mendirikan solat dua rakaat dalam peristiwa Israk dan Mikraj.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

15 Mei 1948 adalah tanggal hitam bagi umat Islam diseluruh dunia. Pada tarikh inilah genapnya 60 tahun Palestin dijajah oleh Yahudi.

Sedih + Geram + Malu bila mana membaca kisah bagaimana sejarah Palestin dijajah oleh bangsa yahudi Laknatullah....

Bukan mudah untuk menjadi sekuat dan seteguh Salehuddin Al-Ayyubi..

Jauhnya..... Tipisnya.... Lemahnya.....

Rabu, 14 Mei 2008

Itali : Umat Islam menjadi mangsa Media mAssa

Umat Islam selama ini menjadi korban diskriminasi dan persepsi buruk media massa tentang Islam. Persoalan ini mencuat dalam konferensi internasional tentang komunikasi dan hubungan antar budaya yang saat ini berlangsung di Pusat Studi Amerika di Roma, Italia

Farah Pandith, seorang penasehat senior di departemen luar negeri AS untuk masalah-masalah Eropa dan Eurasia mengakui bahwa umat Islam secara mentalitas mengalami penderitaan akibat pemberitaan media massa yang tidak adil. Oleh sebab itu, kata Pandith, media massa harus memainkan peranan yang lebih positif khususnya terkait dengan persoalan-persoalan yang menyentuh kepentingan umat Islam.

Hal serupa diungkapkan oleh Amanullah Shahed, yang lebih menyoroti sikpa media-media massa di AS terhadap Islam dan umat Islam. Shahed, direktur situs AltMuslim.com dan pendiri jaringan media online Halalfire Media yang berbasis di AS pada para peserta konferensi mengatakan, media massa di Amerika telah melakukan demonisasi dan memiliki penafsiran yang salah tentang Islam dan umat Islam.

Di sisi lain, Shahed juga mengkritik warga Muslim di AS dan Eropa yang kurang bersatu. Ia memberikan sejumlah saran pada warga Muslim dalam upaya menghadapi apa yang ia sebut sebagai "jebakan media massa." Dan upaya itu bisa dimulai dari Italia.

"Italia merupakan titik pertemuan dua agama terbesar di dunia, apa yang terjadi di sini akan memberi pengaruh pada komunitas-komunitas Muslim lainnya di Eropa, " kata Shahed.

"Karena di sinilah tanah Oriana Fallaci dan Magdi Allam, sangat sulit menjadi seorang Muslim di Eropa, " sambung Shahed menyebut dua nama jurnalis Italia, Fallaci dan Allam. Fallaci dikenal sebagai tokoh yang Islamofobia dan rasis yang kerap menjelek-jelekkan Islam. Begitu juga dengan Allam, seorang Muslim yang pindah agama ke Katolik dan pembatisannya dilakukan secara terbuka oleh Paus Benediktus ke XVI dalam acara misa Paskah bulan Maret kemarin.

Shahed yang dikenal sebagai tokoh yang membangun media Islam di AS mengatakan, media massa banyak menyajikan pandangan-pandangan yang salah tentang Islam, dan sudah saatnya media massa melakukan perubahan. "Untuk itu diperlukan kerjasama yang lebih intensif. Saya sedang berusaha untuk merangkut media-media semacam itu, meski terkadang menemui kesulitan karena tekanan politik, " ujar Shahed. (ln/Islamicity/adnkronosintl)

Sumber

PM Australia kemuka usul raikan 60 tahun penubuhan Negara Israel

KUALA LUMPUR, 14 Mei - Pada 12 Mac lalu, Perdana Menteri Australia Kevin Rudd mengemukakan usul di Parlimen Australia supaya Dewan Perwakilan negara itu meraikan 60 tahun penubuhan Negara Israel.

Beliau juga mengusulkan supaya dewan tersebut mengingat kembali dengan penuh bangga dan bermaruah peranan yang pernah dimainkan oleh Australia dalam penubuhan Negara Israel.

Selain itu beliau juga turut mengusulkan supaya Dewan Perwakilan mengiktiraf hubungan unik di antara Australia dengan Israel yang merupakan satu ikatan kukuh dalam memperjuangkan hak, kebebasan serta budaya.

Beliau menyeru supaya dewan berkenaan menegaskan kembali komitmen terhadap hak Isreal untuk terus wujud dan menyokong perjuangan Israel untuk mewujudkan keamanan dengan Palestin.

Menurut Rudd, Australia mempunyai hubungan yang panjang dengan Israel, iaitu sejak daripada awal penubuhannya pada tahun 1948, dan sokongan Australia terhadap hasrat penubuhan Negara Israel sentiasa kuat.

Usul Rudd mendapat sokongan padu daripada Ketua Pembangkang Parlimen Australia Dr. Brendan Nelson.

Nelson berkata, beliau mewakili kerajaan alternatif menyokong penuh usul yang dibentangkan oleh Rudd berkaitan kewujudan Negara Israel itu beserta peranan yang telah dimainkan oleh Australia selama ini.

Beliau juga menyambut baik inisiatif yang diambil oleh kerajaan Australia termasuk kerajaan yang baru ini dalam proses mewujudkan keamanan di antara Isreal dan Palestin.

Sumber

Perhimpunan 60 tahun 'Nakbah Palestin' di bangunan PBB, 16 Mei

KUALA LUMPUR, 14 Mei (Hrkh) - Satu perhimpunan sempena 60 tahun 'Nakbah Palestin' akan diadakan di bangunan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB), Damansara, Jumaat 16 Mei ini.

Perhimpunan yang diadakan sempena kekejaman regim Israel ke atas Palestin itu bermula jam 11.00 pagi, sebelum penyerahan petisyen dan 100,000 tanda tangan kepada PBB bagi membantah tindakan Israel yang menindas rakyat di bumi Palestin sejak 60 tahun lalu.

15 Mei 1948, penubuhan negara haram Israel di atas bumi Palestin telah diisytiharkan secara rasminya dan turut dikenali sebagai 'nakbah' yang bermaksud malapetaka atau bencana besar.

Dalam peristiwa tersebut, Zionis telah bertindak kejam dengan mengusir lebih daripada 60 peratus rakyat Palestin (lebih kurang 800 ribu orang daripada sejumlah 1.39 juta) ke luar negara, manakala 30 ribu lagi diusir ke daerah-daerah yang ditakluki mereka.

Daripada jumlah 580 perkampungan rakyat Palestin yang wujud sebelum perang 1948, rejim Zionis telah menghancurkan 478 buah kampung serta terlibat dalam lebih 34 jenayah pembunuhan beramai-ramai rakyat Palestin.

Sehubungan itu, wakil penganjur, Azmi Abdul Hamid, yang juga Presiden Teras berkata orang ramai dijemput hadir Jumaat ini bagi menyatakan sokongan serta membantah kekejaman regim Israel tersebut.

Sumber

Amaran angin kencang di kawasan laut China Selatan sehingga Sabtu ini

KUALA LUMPUR: Jabatan Meteorologi Malaysia hari ini mengeluarkan amaran angin kencang di kawasan Laut China Selatan dan juga di perairan Sabah, Utara Sarawak, Kelantan serta Terengganu sehingga Sabtu ini.

Jabatan itu berkata keadaan ini berbahaya kepada aktiviti perkapalan, pelantar minyak dan aktiviti pantai.

Angin dari arah Barat/Barat Daya melebihi 60 kilometer sejam dijangka melanda kawasan di Sabah Utara, yang meliputi kawasan perairan Layang-Layang, Palawan dan Kudat, dengan ombak mencapai ketinggian 5.5 meter, menurut kenyataan jabatan itu yang dikeluarkan di sini.

Bagi kawasan Sabah Barat, Wilayah Persekutuan Labuan, Kelantan dan Terengganu, angin bertiup dari arah Barat dengan kelajuan 50 hingga 60 kilometerm sejam dan ombak mencapai ketinggian sehingga 4.5 meter.

Menurut kenyataan itu, di Utara Sarawak pula, angin diramal tiba dari arah Barat dengan kelajuan 40 hingga 50 kilometer sejam, membawa ombak dengan ketinggian sehingga 3.5 meter.- Bernama

Sumber

Kentang dan keledek ganti nasi

KUALA TERENGGANU: Rakyat disaran memakan keledek dan kentang bagi menggantikan nasi sebagai makanan ruji kerana ia boleh mengurangkan penggunaan beras yang semakin naik harga.

Ketua Pengarah Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa (Isis) Malaysia, Dr Mahani Zainal Abidin berkata pengambilan ubi bagi menggantikan beras dilihat sesuai dengan gaya pemakanan masyarakat Malaysia sekarang.

“Malah, kanak-kanak juga gemar makan kentang goreng serta pelbagai produk daripada ubi tersebut.


“Di Jepun, harga ubi keledek sangat mahal kerana penduduknya lebih menggemari makanan itu berbanding nasi,” katanya pada Forum Umum Peningkatan Harga dan Kebajikan Rakyat di sini hari ini.

Forum itu dipengerusikan oleh Pengerusi ISIS, Datuk Seri Mohamed Jawhar Hassan.

Felo Kanan ISIS, Dr Larry Chee-Yoong Wong, yang turut menjadi ahli panel dalam forum itu, menyokong cadangan Mahani dengan berkata ia adalah langkah baik kerana kedua-dua ubi berkenaan mempunyai pelbagai khasiat serta baik untuk kesihatan.- Bernama

Sumber

Isu pakai salib: Adlin, lu kena beb!

Adlin Aman Ramli - anak seniman Allahyaryam AR Tompel, telah cuba membuat penafian bahawa dia sekali-kali tidak memakai salib. Dengan sombong dan bongkak, dia cuba memperbodoh-bodohkan orang ramai malahan marah terhadap teguran orang ramai tentang pemakaian salib tersebut.

Adlin sewaktu Konsert Akademi Fantasia 6 pada 26 April 2008

Kenapa anak seniman arwah Tompel ini naik angin dengan teguran yang membina? Sepatutnya berterima kasihlah kerana orang cuba menegur untuk kebaikan dirinya sendiri. Lihat perangai buruk Adlin yang berbohong disini . Sila lihat gambar-gambar yang berkaitan dan anda fikirkanlah sendiri.

Jelas sekali pembohongan Adlin. Lambang yang tergantung dilehernya adalah sama dengan sejenis salib sebelah kanan yang dikenali sebagai 'Egyptian Cross'- lambang Kunci Kehidupan, Kunci Sungai Nile, atau sebagai Crux Ansata, bahasa Latin bermaksud "cross with a handle".





Rancangan Melodi TV3 yang menemuramah Adlin telah dilihat cuba bersubahat dengan menyiarkan beberapa slot gambar dirancangan lain dan tidak cuba memaparkan slot sewaktu dirancangan yang terbabit sebagaimana gambar diatas.

Wahai TV3 , biarlah ikhlas dan jujur. Sepatutnya siarkanlah slot Konsert Akademi Fantasia 6 pada 26 April 2008 itu; bagi Adlin dan penonton siaran lihat sendiri kemudian barulah dapatkanlah komen dari Adlin dan peminat-peminatnya. Macam itu kan lebih menarik?

Bagaimanapun, Adlin kelihatan tidak memakai rantai yang kontraversi pada sesi temuramah tersebut; membuktikan bahawa dia tahu tentang kesilapannya itu.Tetapai sebab terlalu ego , dia cuba menegakan benang basahnya.

Sumber

Selasa, 13 Mei 2008

Keluarga Dhoif

Selepas solat Jumaat di Masjid Permatang Pasir..saya pergi menziarahi satu keluarga dhoif di Lubok Buntar, Serdang. Saya sangat terkejut melihat kemiskinan keluarga ini yang telah terbiar bertahun-tahun lamanya. Keluarga ini tinggal menumpang di atas tanah orang di Batu 22, Lubok Buntar Serdang. Kedua-dua suami isteri dari golongan bisu/pekak. Suaminya Ahmad Zaini Osman berumor 47tahun(IC 611003025231). Kerja di kilang kayu dengan upah sebanyak RM300 sebulan. Isterinya Nor Azizah Mansor (IC 720525026090) tidak bekerja.

Mereka mempunyai tga orang anak iaitu Nurul Syaniza (17.05.2002) dan Siti Aishah (05.06.2001). Berumur 6 & 7 thn. Nurul kini bersekolah tadika. Kedua-duanya menghadapi masalah pertuturan kerana kedua-dua ibubapa yang bisu. Anak sulong mereka berumur 8 tahun telah diserah kepada orang lain untuk dibela kerana kemiskinan mereka. Ngkorang boleh tengok sendiri gambar-gambar yang saya sisipkan.


Yang sedihnya bekalan letrik kepada keluarga ni pun dipotong 3 bulan lepas kerana tak bayar bil. Saya pun naik tak faham dengan otak TNB ni..takkanlah depa tak nampak kedhoifan keluarga ni. Ni lah masalahnya bila khidmat asas pun diswastakan menyebabkan sykt-sykt kita lebih mngutamakan keuntongan daripada khidmat kepada masyarakat.

Saya pun tak faham pegawai-pegawai kebajikan masyarakat entah ape yang depa buat dalam bilik aircon masing-masing. Takkan tak turun padang langsung. Dah bertahun keluarga ni merana. Mana pegi JKK, Adun UMNO, MP UMNO yang selama ni menyalak-nyalak Kedah Maju 2010. Apa yang depa buat. Dan UMNO lebih seronok membazirkan wang rakyat lebih RM1juta untuk menanggung 3 Penasihat Pencen yang takde guna satu sen pun. Tu pun dari respon yang saya terima di blog ada yang menyokong pembaziran ini atas nama mengenang jasa. Oii..tolonglah bukak mata sikit. Depa 3 ekoq tu dah dibayar pencen beribu-ribu sebulan. Dah diberi gelaran Tun Tan Sri Datok Seri dan macam-macam lagi. Dapat guna kemudahan kerajaan saperti helikopter, pejabat yang canggih, eskot polis dan lain-lain. Dah diberi rumah besar masing-masing. Jawatan dalam sektor swasta dan kerajaan dengan elaun berpuloh ribu. Ape lagi yang depa mau. Ape sumbangan mereka. Dah pencen buat cara orang pencen. Bagaimana dengan tentera polis yang berkorban nyawa untuk negara. Ada mereka diberi layanan macam dinasour UMNO ni! Cukoplah kita membazir wang rakyat. Tidakkah wang gaji mere melebihi sejuta itu lebih baik dimenafaatkan untuk rakyat miskin saperti keluarga Zaini ini!?

Saya akan panjangkan hal mereka ini kepada pihak yang berkaitan. Namun diwaktu yang sama kalau ada ngkorang diluar sana yang nak buat amal jariah..keluarga ni memerlukan rumah segera. saya telah dapatkan tapak yang sesuai untuk mereka. Cuma perlu tanggung kos buat rumah yang selesa dalam lingkungan RM12,000-00. Kami akan buat gotong royong bina sendiri rumah mereka untuk jimatkan kos. Insyallah kalau ada sape-sape nak bayar zakat atau ada syarikat yang nak menyumbang boleh maklumkan kepada saya. TQ

Sumber

MB dan ADUN Pakatan Rakyat Ke Parlimen dengan bas.


IPOH, 12 Mei :- Sejarah dilakar oleh ADUN-ADUN Pakatan rakyat bersama Menteri Besar, YAB Dato' Seri Ir. Muhammad Nizar Jamaluddin apabila untuk pertama kalinya mereka ke Bangunan Parlimen dengan menaiki bas bersama-sama.

Menjawab pertanyaan wartawan di bangunan SUK Ipoh sebelum melangkah menaiki bas, Ir. Nizar menyatakan langkah yang dilakukan adalah untuk berjimat dan mengurangkan perbelanjaan tuntutan yang besar kalau semua ADUN PR ke Kuala Lumpur dengan menaiki kereka sendiri.


Dalam Sidang akhbar dibangunan Parlimen, beliau mengatakan lawatan tersebut adalah dengan tujuan mengikuti perbahansan di Dewan rakyat untuk mendapatkan pendedahan dan melihat pengalaman yang ditimba. Kami datang demgan menaiki bas mudah-mudahan dalam sidang DUN Perak kami dapat menjawab soalan dalam sisi perbahasan.

Dalam kesempatan lawatan tersebut rombongan telah mengadakan kunjungan hormat kepejabat Ketua pembangkang, Datin Seri Wan Azizah, Preesiden Pas, Dato' Seri TG. hj. Abdul hadi Awang dan Ahli Parlimen Ipoh Timur, Sdr. Lim Kit Siang.

Ir. Nizar juga menyatakan suapaya para wartawan media arus perdana dan alternatif melapor sesuatu untuk menyakinkan rakyat. dan pemberitaan yang benar dan salah akan dipertanggungjawab oleh Allah SWT.

Sumber

Korban gempa Cina masih terus bertambah


a

Jumlah korban gempa dahsyat di Cina bertambah menjadi 12.000 orang, lapor media rasmi, sementara operasi pertolongan masih dilanjutkan.


Ribuan orang masih terjebak di puing-puing berbagai bangunan yang telah musnah di Sichuan akibat gempa bumi berkekuatan 7,8 pada skala Richter hari Isnin semalam.


Gempa bumi ini tercatat sebagai gempa paling dahsyat yang menimpa Cina dalam masa 30 tahun ini.


Media pemerintah Cina mengatakan, sebanyak 10.000 orang diduga terkubur di satu kota kecil di dekat pusat gempa bumi (episentrum) di Kabupaten Wenchuan.


Kumpulan berkekuatan 1.300 tentera dan petugas perubatan telah tiba di Wenchuan, yang sebahagian besar wilayahnya terpisah akibat gempa.


Perdana Menteri Wen Jiabao menyeru para pembantu agar bekerja sekuat tenaga.


Namun, usaha bantuan tersekat oleh hujan lebat dan jalan-jalan yang rosak teruk.


"Keselamatan jiwa warga dan keamanan harta benda mereka menjadi keutama utama mereka dan ramai yang masih terjebak dalam timbunan runtuhan," kata Wen seperti dikutip Xinhua di markas pertolongan bencana di ibukota Provinsi Sichuan, Chengdu, Cina barat daya.


"Kita memanfaatkan setiap detik dan berbuat semampu kita untuk menolong mereka yang selamat," tambah We.


Teriakan korban


Cina mengerahkan 50.000 tentera untuk memikul usaha pertolongan. Sebanyak 16.000 di antaranya telah berada di kawasan bencana.


Petugas medis merawat korban gempa, termasuk bayi
Petugas medis merawat korban gempa, termasuk bayi

Wartawan BBC Nick Mackie di Dujiangyan mengatakan, ratusan atau bahkan ribuan warga tidur di jalan-jalan di bawah naungan terpal, setelah hujan lebat turun sepanjang malam.


Gempa berkekuatan 7,8 terjadi semalam jam 1428 (1328) dan getarannya terasa hingga ibukota Cina, Beijing dan ibukota Thailand, Bangkok.


Tanah longsor dan batu-batuan menghalangi jalan di kawasan yang mengalami dampak paling parah dan helikopter tidak dapat mendarat akibat cuaca buruk.


Sebanyak 1.300 tentara dan petugas perubatan, yang tiba di Wenchuan langsung mulai mencari korban selamat dan merawat korban kecederaan, lapor Xinhua.


Sebelumnya satu-satunya hubungan dengan kawasan bencana terjadi ketika seorang pejabat tinggi menyerukan bantuan dari luar dengan menggunakan telefon satelit.


Di kota kecil berdekatannya, Mianzhu, 10.000 orang diyakini tetap terkubur dan tanah longsor menutup jalan-jalan ke desa-desa di sekitarnya, kata Xinhua.


Di seluruh kawasan, sekolah, rumah sakit dan pabrik kimia dilaporkan terkena akibat gempa.


Laporan-laporan mengharukan tersiar dari lokasi sebuah sekolah yang runtuh di kota di Dujiangyan city - di sebelah tenggara episentrum - tempat sekitar 900 murid terkubur.


Para siswa usia remaja itu terjebak di bawah runtuhan bangunan Sekolah Menengah Juyuan yang mempunyai tiga tingkat. Ramai dari mereka berusaha untuk keluar dari runtuhan, sedangkan yang lain berteriak-teriak minta pertolongan.


Kawasan lain yang tampaknya juga mengalami keadaan paling parah adalah Kabupaten Beichuan, 50km dari pusat gempa.


Sekitar 80% dari bangunan di sana dilaporkan musnah, dan menyebabkan antara 3.000 dan 5.000 orang terbunuh dan sekitar 10.000 cedera.


Sebuah sekolah lain runtuh di sana, dan menyebabkan lebih dari 1.000 siswa terbunuh atau terkubur, lapor Xinhua.


Sementara itu, ratusan orang dilaporkan terkubur di dua gudang kimia yang runtuh di Shifang di Sichuan.


Lebih dari 150 orang tewas di Provinsi Gansu dan Shaanxi, dan di Chongqing, kata Xinhua.


Dan, ada kekhawatiran soal keselamatan staff dan pelancong serta populasi kehidupan panda di sebuah pusat penelitian panda rasaka di Wolong di Wenchuan.


Namun, 60 ekor panda di sebuah pusat penangkaran lain di Chengdu dilaporkan selamat.

Sumber

Pesta Liar di Port Dickson, PAS serah memo kepada MB

SEREMBAN, 13 Mei- PAS Negeri Sembilan telah menyerahkan memorandum bantahan dan mendesak kerajaan pimpinan Dato' Seri Mohammad Hassan menyiasat penganjuran pesta liar di Port Dickson pada 10 mei lalu.


Memorandum itu diserahkan rombongan yang dikepalai Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan, Zulkifly Mohamed Omar kepada Menteri Besar Negeri Sembilan, Ketua Polis Negeri serta Yang Dipertua Majlis Perbandaran Port Dickson hari ini.


Zulkifly Mohamed Omar dalam ulasannya menggesa pihak berkuasa menyiasat bagaimana permit kepada penganjur hiburan yang akhirnya bertukar kepada pesta liar.


Zulkifly menyatakan kekesalan beliau atas kelemahan penguatkuasaan oleh pihak berkuasaterutamanya penguatkuasa Majlis Perbandaran Port Dickson serta pihak polis yang menyebabkan program hiburan tersebut akhirnya bertukar menjadi pesta liar.


Zulkefly mendesak pihak berkuasa menyiasat perkara ini dari setiap sudut undang-undang dan mengenakan tindakan sewajarnya kepada pihak yang terlibat agar perkara ini tidak berulang lagi pada masa akan datang.


"Sekiranya permit hiburan telah diluluskan, pihak berkuasa pula harusl
ah menyiasat samada pihak penganjur telah melanggar syarat-syarat permit dan seterusnya dibuat pendakwaan untuk dihadapkan ke muka pengadilan," tegasnya.


Beliau juga merasa amat kesal akibat daripada peristiwa ini Port Dickson secara khusus dan Negeri Sembilan secara tidak langsung mungkin akan dikenali sebagai Pusat Pelancongan Pesta Liar bukannya Pusat Pelancongan Keluarga.

Sumber