Halaman

Khamis, 7 Januari 2010

PALESTIN- Sudah 2 Minggu Bekalan Makanan Tersangkut



Keadaan umat Islam di Gaza, Palestin, sangat menyedihkan khususnya setelah distribusi bantuan makanan bagi rakyat Palestin di Jalur Gaza dihentikan PBB dengan alasan kekurangan bahan bakar.

Orang-orang Palestin telah berada dalam kesulitan untuk mendapatkan makanan sejak Palestina diduduki pada tahun 1946. Di beberapa kem pelarian, ada yang memakan rumput.

Badan PBB yang mengelola distribusi bantuan, UNRWA, menghentikan pengiriman bantuan makanan ke Gaza dua minggu lalu kerana kenderaan mereka mengalami kekurangan bahan bakar. Lebih dari 80% penduduk Gaza mengandalkan bantuan kemanusiaan, dengan pasukan makanan dari PBB memenuhi keperluan 1.5 juta orang. Sebahagian besar dari mereka adalah kanak-kanak


Cris Gunness, juru bicara UNRWA mengatakan bahwa bantuan kepada 650.000 orang mesti dihentikan sementara. Israel benar-benar kejam, setelah tanah Palestin dirampas, mereka membiarkan orang-orang Islam Palestin hidup dalam kesengsaraan dan kelaparan.


Sampai bila situasi menyedihkan dan mengiriskan ini berlangsung? Sementara ada sebahagian orang Arab yang merancang membeli seorang penyerang bolasepak asal Sepanyol bernama Fernando Torres dengan tawaran yang—ehm, bisa mengurut dada—Rp 2.2 trilyun! (sa/poj)

SUMBER

1 ulasan:

al_irsyad berkata...

Ujian Kesusahan, senang sangat diketahui akan "ujiannya"...

tetapi...

ujian "KESENANGAN", kadangkala kita tak sedar akan "Ujian" itu..