Halaman

Khamis, 5 Julai 2012

Kisah Syria

SYRIA

-Dahulunya adalah termasuk dalam daerah yang digelar Syam. Selain dari syria, Lubanan,palestin dan jordan juga adalah negeri syam suatu masa dahulu.

- 75% adalah Ahli sunnah wal jamaah , 11% Syiah Nusairi dan baki 9% adalah kristian


- Syria adalah negara bekas jajahan Perancis bermula tahun 1920


Hafez

- Mengikut kiraan, lebih kurang 7 kali rampasan kuasa semenjak apabila Perancis meninggalkan Syria dalam keadaan tidak stabil, hinggalah kuasa pemerintahan dapat kepada Hafez al-Assad (Ayah kepada Bashar).

- Hafez Al-Assad adalah menganut fahaman Syiah Nusairi.

- Sepanjang tempoh Hafez al-Assad berkuasa di Syria, Rekod Kekejaman dirinya boleh dikatakan lebih teruk berbanding kekejaman Ariel Sharon (laknatullah). 

- Satu wilayah dalam syria yang bernama Hama, mencatatkan kematian 10,000 - 40,000org dalam masa 27hari, operasi yang diketuai oleh Rifa'at Asad (Adik Hafez Asad). tarikh operasi 2 hingga 28 februari 1982. Manakala di khemah pelarian Palestin di Lubnan mencatatkan kematian 3,500 - 5,000org dalam masa 3hari, operasi yang diketuai oleh Ariel Sharon. tarikh operasi 16 hingga 18 september 1982.

Bassel Al-Assad

Rifaat

-Pada awalnya, Hafez al-assad ingin menyerahkan kuasanya kepada anak sulungnya iaitu Bassel Assad. Disebabkan perwatakan Bassel agak berlainan berbanding mereka semua, maka Hafez telah mengatur rancangan untuk membunuh anak sulungnya itu. Bassel dikatakan lebih cenderung meminati tokoh-tokoh agama dan juga cenderung kepada agama. Komplot telah dirancang dan akhirnya Bassel meninggal dunia dalam satu kemalangan jalan raya pada tahun 1994 sewaktu beliau dalam perjalanan dari Damaskus menuju bandar al-Mazah.

Bashar


- Dan sehingga sekarang, syria masih lagi dibawah kekuasaan Bashar al-assad yang menjalankan secara Kuku Besi. Pembunuhan demi pembunuhan dilakukan. Manipulasi media sangat hebat bagi menutup kekejaman yang telah mereka lakukan....

Sampaikan, ada dikalangan askar Rejim ini berpaling tadah. kerana tidak sanggup lagi untuk melakukan pembunuhan terhadap mereka yang tidak berdosa.

-"kumpulan tentera Syria Bebsa" adalah kumpulan yg berpaling tadah daripada kekejaman Rejim Bashar. Dianggarkan, seramai 20,000-60,000 org tentera bersama dengan kumpulan ini menentang Rejim Bashar.

- Antara negara yang memberikan sokongan kepada Rejim Bashar adalah Iran, Russia dan China.

Sumber : Travelog Luka Air Mata Syria, Ust Riduan Mohamad Nor

Tiada ulasan: