Halaman

Ahad, 8 Jun 2008

Israel Hendak Serang Iran, Minyak Melonjak

NEW YORK 7 Jun – Harga minyak mentah dunia semalam mengalami kenaikan tertinggi dalam sehari sebanyak AS$10.75 (RM34.93) untuk mencatat rekod baru AS$138.54 setong (RM450.25) apabila Israel menyatakan kesediaannya untuk menyerang Iran.

Perkembangan ini dilihat bakal menyebabkan harga minyak mentah mampu mencapai paras AS$150-AS$200 setong dalam tempoh terdekat.

Sebelum ini, bank pelaburan terkemuka dunia Goldman Sachs meramalkan kemungkinan paras berkenaan dicapai dalam tempoh enam hingga 24 bulan akan datang.

Para penganalisis berkata, keadaan diburukkan lagi dengan kenyataan Timbalan Perdana Menteri Israel, Shaul Mofaz yang dilaporkan akhbar Yediot Aharonot sebagai berkata, negara Yahudi itu akan menyerang Iran sekiranya republik Islam itu meneruskan program senjata nuklearnya.

Iran merupakan negara pengeluar minyak mentah keempat terbesar di dunia.

Sambil menyatakan serangan itu akan hanya boleh dibuat dengan sokongan AS, Mofaz berkata, pihaknya tidak melihat terdapat pilihan lain untuk menghentikan program itu kecuali dengan menyerang Iran.

“Pilihan-pilihan lain sudah tidak ada lagi. Sekatan tidak berkesan (untuk dikenakan ke atas Iran),’’ kata beliau yang juga Menteri Pengangkutan Israel.

Sumber

Tiada ulasan: