Halaman

Ahad, 13 Julai 2008

Pesawat Pengintip Zionis ke Iran

Israel tidak senang hati melihat kesungguhan Iran mengadakan latihan dan ujian peluru berpandunya. Menteri Pertahanan Israel Ehud Barak kembali menegaskan bahawa pihaknya sedia mengambil tindakan ketenteraan terhadap Iran jika Israel berasa terancam.

"Israel telah membuktikan pada masa lalu, bahawa Israel tidak akan teragak-agak mengambil tindakan jika menganggap keamanan vitalnya terancam, " tegas Barak.

Namun Barak berdalih, penyelesaian diplomatik mestilah diusahakan sebelum langkah tersebut dilakukan. "Saat ini, fokusnya adalah sanksi internasional dan usaha diplomatik secara penuh, " kata Barak.

Sementara itu, sekutu Israel, Amerika Serikat melalui Menteri Luar Negerinya Condoleezza Rice menyatakan AS akan membela Israel dan akan meningkatkan keamanan wilayah Teluk.

Israel bertindak balas atas tindakan Iran dengan meluncurkan pesawat pengintip yang didakwa Israel dapat memantau aktiviti Iran. Menurut Israel Aerospace Industry, pesawat pengintip yang bernama Eitam sudah dilengkapi dengan sistem pengumpulan data yang canggih. (ln/BBC)

Sumber

Tiada ulasan: