Halaman

Ahad, 21 September 2008

Antara kemanisan dalam Bulan Ramadhan..

Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah...tuhan sekalian 'alam, selawat dan salam keatas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. beserta ahli keluarga baginda, para sahabat, para tabi' dan tabi'in serta seluruh kaum muslimin dan muslimat yang hidup ataupun yang telah meninggalkan dunia ini..

Alhamdulillah.. kita telah dikurniakan nikmat yang paling besar iaitu nikmat Islam dan Iman. Sekali lagi marilah kita mengucapkan syukur kerana masih lagi diberikan kesempatan untuk berada dalam bulan yang pebuh barakah ini iaitu bulan Ramadhan....

Seperti biasa, ana ingin berkongsi apa yang ana dapat didalam sesi tazkirah yang ana ikuti sekitar bulan ramadhan ini....


KEMANISAN DARIPADA RAMADHAN YANG KITA LALUI


1)KEMANISAN TAQWA
- Dalam bulan ramadhan nih, kita boleh merasa kemanisan taqwa yang mana, susah untuk dapatinya didalam bulan lain.
- Jika tiada taqwa dalam diri manusia, orang yang sihat pon belum tentu lagi boleh mengerjakan ibadah. Sedangkan kalau kita lihat, orang yang sakit bermacam-macam jenis pon boleh mengerjakan ibadah. (^_^) ini adalah kerana mereka memiliki taqwa.




2)KEMANISAN MERASA KEHADIRAN/ PEMERHATIAN DARIPADA ALLAH S.W.T.
- Ia adalah suatu kemanisan bilamana kita sentiasa berasa akan kehadiran Allah s.w.t. walau dimana kita berada. Oleh itu, kita akan lebih berhati-hati dalam menjalani kehidupan seharian.
- Sebagai contoh, kita akan berasa sungguh gembira bilamana Sultan/pemerintah negara memberikan perhatian kepada kita. (^_^). Inikan pula perhatian daripada Allah s.w.t. pencipta langit dan bumi.



3)KEMANISAN ILMU/TAZKIRAH
- Didalam bulan Ramdhan yang penuh berkah ini iaitu jangka masa sebulan, akan ada 30 orang Tok Guru Ataupun Lecturer yang akan mengajar kita ilmu. (^_^)
- Susah untuk mendapati dalam mana-mana tempat pengajian yang mana dalam masa 1 bulan, kita berguru dengan 30 orang. Subhanallah.... indahnya...
- Ianya adalah suatu kemanisan yang sukat didapati... beruntunglah siapa yang merebutnya..





4)KEMANISAN MASJID
- Cuba kita lihat, bila tiba sahaja bulan ramadhan (lebih-lebih lagi awai ramadhan), Masjid dan surau akan kembali penuh dengan manusia yang ingin meraih "rahmat" Allah s.w.t. Dan ini menjadikan masjid dan surau kembali meriah.
- Antara banyak-banyak rumah, Rumah Allah s.w.t. adalah yang paling mulia. Dan Rumah Allah s.w.t. jugalah, yang satu2nya...rumah semua orang boleh kunjungi atau datang. Orang kaya boleh datang, menteri, wakil rakyat, CEO , tentera dan juga orang miskin. xde sape yang tidak boleh hadir ke rumah Allah s.w.t.
- Tapi, kalau rumah orang2 besar, tak semua boleh masuk (betui tak?.) dan juga...rumah orang2 miskin, x semua orang dalam dunia ni nak masuk (betui tak?.)




5)KEMANISAN LAILATULQADAR
- malam yang ditunggu-tunggu oleh semua umat islam
- sama-samalah kita mencarinya... dan semoga kita dapat menemuinya....insyaALLAH...


~Selamat Beramal untuk semua~

Tiada ulasan: