Halaman

Jumaat, 5 September 2008

Hikmah disebalik.....

Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah...Tuhan sekalian 'alam, selawat dan salam keatas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w beserta ahli keluarga baginda, pada sahabat, pada tabi' dan tabi'in serta seluruh kaum muslimin dan muslimat yang hidup ataupun yang telah mati.

Sekali lagi ingin mengucapkan alhamdulillah kerana dengan izinNya, dapatlah sekali lagi ana menitipkan sesuatu didalam blog ini.

Memandangkan sekrang nih, baru masuk kedalam Bulan Ramadhan, jadi... ana pun nak cerita serba sikit berkenaan bulan ramadhan. tapi... versi santai la..

hhmm.. kebetulan juga, semalam semasa sesi tazkirah diantara solat terawih ada bercerita berkenaan dengan hikmah disebalik "perang Badar Qubra".

Ana pon, bukanya reti sangat nak cerita pasal peperangan tuh, cuma.. ana ingin mengambil beberapa isi menarik yang sempat ana ingat sampai la nih. InsyaALLAH.. semoga bermanfaat pada ana dan pembaca sekalian...

1)Pertolongan dari Allah s.w.t. akan datang pada masanya

2)Jangan takut sekiranya kita dari golongan yang sedikit
-tentera muslimin seramai 313 orang manakala tentera kafir adalah seramai 1000 orang.

3)Sekiranya dari kalangan org2 terdekat dgn kita "lawan Islam", kita boleh menjauhkan diri "buat sementara waktu" daripada mereka.
-Kalau kita lihat pada zaman sekarang ini, sudah ramai orang yang "nampak" islam, tetapi.... dengan terang-terangan @ sembunyi melawan Islam....(nauzubillah..)


*sebenarnya ada 4 point kesemuanya....dan, point2 ini telah dibahaskan dengan jelasnya.... malangnya...ana tidak dapat nak mengingati kesemuanya kerana tidak membawa buku catatan.


wallahu'alam....

2 ulasan:

al_irsyad berkata...

Kalau kita lihat, Peperangan Bada Qubra nih, berlaku dalam bulan Ramadhan...

kalau ikut logik aqal, Orang2 Islam xkan menang.

tapi...itulah hakikatnya... berbekalkan Iman yang Teguh beserta Berharap kepada Allah...
Kemenangan Milik tentera Islam..

عابدًا بنت دحالن berkata...

salam alayk...

syukran jazilan atas info tazkirah yg brmnfaat ni...

memang betul apa yg anta kata, klu dilihat dari kuantiti tentera islam, memang mustahil untuk menang...

apa yang ana tau berkenaan peristiwa ni, tentera2 islam masa tu jadi kuat kerana amalan2nya. mereka mencari kekuatan dalam ibadah2 mereka dan doa mereka. mereka adalah 'abid di malam hari...bahkan ketika peperangn jg mereka x tinggal utk beribadah malam semata2 mencari keredhaan Allah. umat islam bersatu waktu tu...niat mereka pun krn Allah.

jelaslah kat sini, bukan kuantiti yg menentukan menang kalah...tapi bila Allah redha, disamping iman yg teguh...Allah pasti akan memberi pertolonganNya kpd umt islam.