Halaman

Rabu, 22 Oktober 2008

Proses Kematangan

Bismillahirrahmanirrahim....

Alhamdulillah...kerana dengan izinNya dapat sekali lagi didalam blog ini. Walaupun dalam keadaaan laptop yang baru ditimpa kemalangan Ngeri, ianya masih lagi dapat berfungsi untuk membantu tuannya.

Semenjak kebelakangan ini, banyak perkara yang berlaku disekeliling ana dalam keadaan yang drastik. Mahu ataupun tidak, tempiasnya akan kena juga pada diri ana..

Kematangan adalah bergantung pada pengalaman hidup seseorang. Pengalamanlah yang banyak mengajar kita erti kehidupan yang sebenar. Dari situ kita belajar mana yang baik dan mana yang buruk. Mana yang lurus dan mana yang bengkok.

Hobi adalah sesuatu yang kita suka buat pada bila-bila masa sahaja, tak kiralah waktu lapang ataupun senggang.Bila mana ana bercerita mengenai hobi ana pada sahabat-sahabat terdekat ana, mereka agak terkejut dan mengatakan hobi yang agak kurang sesuai. Ana akuinya, tapi itulah ana. Ana paling suka melihat telatah orang-orang dewasa yang sudah lama "makan garam" berbanding diri ana. dari situ ana dapat mengambil sedikit sebanyak pedoman dan iktibar untuk diri ana sendiri.

Mungkin juga setiap daripada kita walaupun tak banyak, sekali-sekala mesti akan terfikir apa akan jadi dengan diriku bila dah besar nanti. Matangkah diriku??. (^_^)
Memang benar, bukan senang nak jadi orang dewasa nih. Banyak rintangan dan cabaran yang perlu kita tempuhi untuk sampai ketahap sedemikian.

Daripada pembacaan juga dapat mejadikan diri kita menghadapi proses kematangan.
Tak kiralah membaca buku berkenaan Agama, Motivasi, Keluarga dan juga Novel.
Untuk melengkapkan proses pembacaan, ianya perlu direalisasikan dalam kehidupan seharian.
PERINGATAN: jgn realisasikan cinta-cinta remaja yang melalaikan!.
tetapi ianya lebih kepada ilmu-ilmu rumah tangga dan juga Keluarga.

p/s: byk buku yang boleh entaorang baca untuk kearah ini. Antaranya : "Cinta dirumah Hasan AlBanna" , "Aku Terima Nikahnya" , "Bunga kebahagiaan", "Men from mars ,Women from Venus" dan banyak lagi la.. (^_^). (Ana sebutkan buku2 ini kerana ana dah bacanya....)


Benarkah ada matang secara drastik??.

Kalau dulu, diri kita suka berseloro ataupun bergurau tak kena tempat. Kalau dulu kita memang tidak pernah serius dalam aktiviti seharian (dari bangun tidur sampai la masuk tidur semula), Kalau dulu kenakalan memang tidak dapat dibendung daripada dizahirkan terhadapa teman-teman. Kalau dulu, masih lagi boleh bermanja-manja dengan Ibu kerana masih merasakan dirinya kecil.

Tapi bila mana, dalam diri sudah merasai sifat "kedewasaan", semua itu harus dikurangkan walaupun tidak semuanya dapat dibuang. Selalunya lelaki adalah yang paling lambat dan susah untuk matang.

Jawapannya?. (empunye badan yang mengetahuinya....)

Tiada ulasan: