Halaman

Isnin, 21 April 2008

Zaman Fasik

Assalamualaikumwarahmatullah...

Segala puji bagi Allah, tuhan sekalian 'alam. Selawat dan salam ke atas junjungan Nabi Muhammad s.a.w dan kaum keluarga baginda, para sahabat, para tabi' dan tabi'in serta seluruh kaum muslimin dan muslimat yang hidup ataupun yang sudah meninggalkan dunia ini.

salam perjuangan dari ana, pada semua pengunjung blog "Akan Ku Tempuh Jalan Ini"

sudah lama benar, ana tidak menyuruh tangan ana ini untuk menitipkan sesuatu didalam blog. Selalunya, ana hanya "copy and paste" ke dalam blog ini. Memang pemalas betul la. (^_^)

Hari ini, ana mempunyai kelapangan sedikit untuk menitipkan sesuatu sebagai bahan bacaan bersama. Walaupun di kelilingi dengan Assingment yang sudah mencurah-curah datang, namun masih ada masa untuk "relax" kan diri daripada semua itu.

Alhamdulillah...kerana dengan izin-Nya, masih diberi peluang untuk meneruskan hidup diatas dunia yang fana' ini bagi mengumpul seberapa banyak amalan sebagai bekalan menuju ke negeri akhirat. Alhamdulillah... kerana Hati ini, masih lagi rindu kepada Islam itu sendiri dan berharap agar hati ini tidak dipalingkan dari Islam (insyaALLAH).

Kita sedia maklum dengan keadaan dunia di luar sana, iaitu penuh dengan ranjau dan onak-duri. Daripada yang sekecil-kecil manusia, sampai la kepada sebesar-besar Usia manusia, semuanya tidak terlepas daripada fitnah dunia akhir zaman(zaman fasik). Hanya yang benar-benar beriman kepada Allah s.w.t. sahaja yang mampu menjalani hidup didunia ini dalam keadaan yang dilandaskan oleh Allah s.w.t. iaitu jalan Islam.

Ana teringat isi kandungan usrah iaitu

Manusia itu tidak dapat dan boleh mencapai kebaikan dan kejahatan melalui daya usaha,ikhtiar dan kehendaknya. Tetapi sungguhpun demikian pada hakikatnya saya tidaklah dapat mencapai kebaikan kecuali dengan taufik dan pertolongan Allah. Begitu juga saya tidak akan terjerumus ke dalam kejahatan kecuali dengan kehendak Allah. Kesemua ini adalah dalam linkungan izin dan kehendak Allah.

kebanyakkan orang yang buat kejahatan, mereka suka mengatakan begini "ala...aku jadi cam ni pun sebab Allah dah tetapkan."

Tidak. tidak sama sekali apa yang hang cakapkan tuh!.
Bagi ana(berdasarkan ceramah yang ana dengar), Allah s.w.t. ciptakan manusia ni sebab nak masukkan manusia kedalam syurga, iaitu tempat asal manusia. Tidak sama sekali Allah s.w.t. ciptakan manusia sebab nak masukkan manusia itu kedalam neraka.

"Dan jiwa serta penyempurnaannya (penciptaannya) maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu jalan kefasikan dan ketakwaannya. Sesungguhnya beruntunglah orang yang menyucikan jiwa itu dan sesungguhnya rugilah orang yang mengotorkannya."
(Asy-Syams : 7 - 10 )

"Tiap-tiap manusia terikat dengan apa yang di kerjakannya."
(Al-Muddatstsir : 38 )

Memang sungguh rugi bagi mereka yang memilih jalan kefasikan kerana terpesona dek keindahan dunia yang fana' ni. Dunia yang ibarat penjara bagi orang Islam dan syurga bagi orang Kafir.

Bagi ana, ramai yang hanyut adalah kerana mereka tidak memahami sebenar-benarnya apa itu Islam. Mereka sekadar kenal Islam melalui keturunan ataupun ikut-ikut.Andai kata mereka memahami benar apa itu Islam (memahami tidak bermaksud mempunyai Ilmu tinggi) insyaALLAH...akan terpelihara meraka daripada melakukan perkara2 yang dilarang oleh Islam.

Diri ini sering disibukkan dengan benda-benda dunia, sampaikan kadang-kadang tiada masa langsung untuk Islam. Itu belum masuk lagi bab nak mengadap Allah s.w.t.
Ujian...ujian..


Moga-moga, diri ini ditetapkan berada di jalan Ini (Islam), khusyuk dalam solat dan mempunyai akhlak yang baik....amiinn...

Tiada ulasan: