Halaman

Sabtu, 22 Mac 2008

Amar Makruf Dan Nahi Mungkar (Bahagian 4)



Tujuan Nahi Mungkar

Nahi Mungkar yang diwajibkan Allah SWT itu adalah bertujuan untuk melahirkan suatu ummah yang sebaik-baiknya selari dengan firman Allah Ta’ala :


Maksudnya :


“Kamu adalah sebaik-baik ummah yang dikeluarkan untuk manusia, kamu menyuruh melakukan yang ma’ruf dan kamu melarang dari mengerjakan yang mungkar.”


Untuk melahirkan ummah yang mendapat rahmat Allah selari dengan firman Allah Ta’ala:


Maksudnya :


“Dan mukmin lelaki dan mukminah perempuan itu setengahnya pembantu kepada setengah yang lain, mereka menyuruh melakukan ma’ruf dan mereka melarang dari mengerjakan yang mungkar, dan mereka mendirikan sembahyang dan mengeluarkan zakat serta mematuhi Allah dan RasulNya, merekalah yang akan mendapat rahmat Allah Ta’ala, sesungguhnya Allah itulah yang Maha Agung lagi Maha Bijaksana.”

Untuk melahirkan ummah yang tersisih dari laknat Allah Subhanahu wa Ta’ala sebagaimana Allah Ta’ala telah melaknat Bani Israel kerana mereka mengerjakan mungkar sebagaimana firman Allah:


Maksudnya:


“Terlaknatlah orang-orang kafir dari golongan Bani Israel melalui lisan Nabi Allah Daud dan Isa bin Maryam, itu adalah disebabkan oleh derhaka mereka (terhadap Allah Ta’ala) dan mereka melampau, mereka tidak mencegah kemungkaran dikalangan mereka, itulah seburuk-buruk amalan mereka.”

Untuk mengekalkan kestabilan ummah selari dengan Junjungan SallaLlahu’Alaihi Wassalam.


Maksudnya :


“Bandingan orang yang mencegah kemungkaran dan orang yang melakukannya, samalah dengan bandingan suatu kaum yang sama-sama mempunyai saham keatas sebuah kapal, bila diundi segolongan dari mereka mendapat bahagiannya disebelah atas sementara yang lain pula mendapat disebelah bawah. Mereka yang menerima nasibnya disebelah bawah itu, apabila berkehendakkan air terpaksa melalui mereka yang berada disebelah atas, maka mereka berkata: ‘Kalau kita pecahkan kapal ini dibahagian bawahnya tentu kita tidak menyusahkan mereka uang disebelah atas.’ Jika mereka yang disebelah atas membiarkan kemahuan orang-orang dibawah memecahkan kapal itu (dibahagian bawah nya) nescaya kesemua mereka akan hancur tenggelam tapi jikalau mereka mencegah nya, kesemua mereka terselamat.”


Daripada hadis diatas dapatlah kita menganggap bahawa pemecahan kapal itu sebagai suatu kemungkaran.


Jika ianya tidak dicegah, seluruh yang berada diatas kapal itu akan tenggelam dan mati. Tetapi bila mungkar tertegah, kesemua mereka terselamat. Itulah perbandingan yang tepat bagi sesuatu ummah yang menjalankan tuga nahi mungkar.

Tiada ulasan: