Halaman

Khamis, 27 Mac 2008

Pinda Auku, jangan hanya janji manis - Gamis

KUALA LUMPUR, 26 Mac (Hrkh) - Mahasiswa tidak mahu kerajaan terus menabur janji untuk meminda Akta Universiti dan Kolej Universiti (Auku) 1971 yang sebelum ini diperjuangkan mereka agar ia dimansuhkan.

Setiausaha Agung Gabungan Mahasiswa Islam SeMalaysia (Gamis), Syaari Abdul Rahman berkata, usaha Menteri Pengajian Tinggi yang baru, Dato' Seri Mohamed Khaled Nordin yang mahu meminda akta tersebut disambut baik oleh Gamis memandangkan kesannya telah diketahui tidak memberi kebaikan kepada banyak pihak.

"Cuma kami tidak mahu kecewa lagi selepas ini sebagaimana ia pernah disebut sebelum ini, harapnya ia bukan lagi berbentuk janji-janji manis semata-mata,"katanya dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily hari ini.

Beliau juga tidak jelas mengenai kenyataan Mohamed Khalid yang menyatakan tujuan utama pindaan tersebut adaah untuk memberi pelajar dan universiti lebih kebebasan.

"Saya tidak pasti apakah yang dimaksudkan beliau, apa pun Gamis mengharapkan perbincangan mengenai perlaksanaan hal tersebut hendaklah dibuat dengan lebih cepat,"tambahnya.

Dalam pada itu, beliau mengharapkan proses perbincangan untuk mengkaji cadangan pindaan akta ini bersama semua pihak berkaitan, termasuk tokoh akademik, pengamal industri dan wakil pelajar hendaklah dibuat dengan lebih telus dan seimbang.

Syaari mengakui imej dan kedudukan universiti yang telah menurun sejak kebelakangan ini adalah berpunca daripada kongkongan Auku.

"Mahasiswa dan ahli akademik menjadi lesu dan bersikap tidak mengambil tahu perkembangan sekeliling sebagai anggota masyarakat sekaligus menghapuskan sifat kreatif dan kritis yang menjadi budaya keilmuan mereka,"jelasnya.

Walau bagaimanapun, beliau tidak menafikan bahawa Auku diwujudkan bagi memastikan kesemua pihak menumpukan perhatian kepada bidang tugas masing-masing serta bertujuan untuk menjaga keharmonian suasana di dalam kampus yang boleh menjejaskan institusi pengajian tinggi itu.

Sementara itu, keputusan undian SMS Buletin Utama TV3 malam tadi membuktikan penonton menolak Auku dengan 91 peratus undian menyatakan sokongan supaya akta yang menyekat kebebasan mahasiswa ini dimansuhkan.

Terdahulu, Menteri Pengajian Tinggi yang baru, Dato' Seri Mohamed Khaled Nordin, berkata kerajaan akan meminda Auku bagi memberi pelajar dan universiti lebih kebebasan.

Beliau berkata, kajian awal mendapati beberapa peraturan dalam Auku menyekat kreativiti pelajar dan pihak pengurusan universiti untuk mencapai tahap kecemerlangan di peringkat global.

Sehubungan itu, katanya, pihak pengurusan universiti akan diberi kuasa autonomi secara berperingkat mengikut kesesuaian masa dan keperluan sebaik AUKU dipinda bagi memastikan tugas mentadbir berjalan lancar.

Katanya, pihak pengurusan universiti memerlukan perubahan dan kini sudah tiba masanya akta berkenaan dikaji semula dalam usaha melahirkan intelektual generasi kedua yang lebih berdaya saing serta mempunyai daya tahan yang tinggi.

"Pihak pengurusan universiti memerlukan kuasa autonomi yang lebih bagi membolehkan mereka bebas membuat keputusan penting untuk kebaikan semua pihak, sedangkan kini keputusan tertakluk kepada ketetapan kementerian.

"Kuasa yang terhad menyebabkan masing-masing kurang kreatif dalam usaha melonjakkan kecemerlangan pendidikan.

"Malah, pemberian kuasa autonomi memberi peluang pihak pengurusan lebih bertanggungjawab dalam keputusan yang dibuat," katanya pada sidang akhbar selepas majlis penyerahan tugas oleh bekas Menteri Pengajian Tinggi, Dato' Mustapa Mohamed baru-baru ini.

Mohamed Khaled berkata, kementerian akan mengadakan perbincangan dengan semua pihak berkaitan, termasuk tokoh akademik, pengamal industri dan wakil pelajar berhubung cadangan meminda Auku

Tiada ulasan: